Medi ambient

Arriben 158,6 milions de la UE per a mobilitat

L’àrea metropolitana és la gran beneficiària

Permetrà la compra de 149 busos elèctrics, 2.600 bicis i més carrils

La sol·licitud ha estat satisfeta. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i 15 municipis de la zona rebran 158,6 milions d’euros procedents dels fons europeus Next Generation per dur a terme fins a 73 actuacions dissenyades per fomentar una mobilitat sostenible i reduir la contaminació ambiental a què obliga la llei de canvi climàtic. Els recursos concedits representen gairebé la xifra total que havien sol·licitat els municipis i l’AMB. Concretament, l’entitat ha obtingut els 40 milions que havia pressupostat per tirar endavant el sistema de bicicleta pública. Concretament, es compraran 2.600 bicicletes i s’instal·laran 230 estacions per a l’aparcament de bicicletes personals. També s’incrementarà la xarxa de carril bici.

A banda de l’AMB, els 15 municipis metropolitans que van sol·licitar un total de 189,1 milions han rebut 118,6 milions. Aquestes ajudes formen part d’una primera convocatòria, la que apartava més recursos, que gestionava el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

El conjunt de les aportacions, els 158,6 milions, es destinarà en un 33% a la transformació urbanística, un 15% a la mobilitat en bicicleta, un 17% a la digitalització del servei (millorar les aplicacions al mòbil i els panells d’informació a les parades) i, finalment, un 20% al transport públic, la qual cosa comportarà la compra dels 149 autobusos elèctrics i l’ampliació de les zones de baixes emissions (ZBE) amb cinc noves àrees: Badalona, Sant Boi de Llobregat, el Prat, Santa Coloma i Viladecans. També es reforçarà la de Sant Cugat del Vallès.

L’encarregat de notificar l’arribada d’aquests recursos va ser el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda: “Celebrem aquesta bona notícia que ens permetrà acabar de fer realitat una veritable transformació de la mobilitat metropolitana i fer-la molt més sostenible”, va explicar.

De fet, es tracta d’una de les aportacions de recursos més importants per poder invertir en la mobilitat sostenible del territori metropolità i aplicar i incrementar les zones de baixes emissions entre els municipis de més de 50.000 habitants que estan obligats per la llei contra el canvi climàtic. De fet, la seva implantació, abans que acabi el 2023, que ja va començar l’AMB, és el que ha permès l’arribada d’aquests nous recursos. “Les polítiques de mobilitat sostenible desenvolupades en els últims anys –encapçalades pel model de ZBE Rondes BCN– han situat l’AMB i els seus municipis a l’avantguarda de tot l’Estat i així s’ha reconegut des del govern espanyol i des d’Europa”, va assegurar Poveda.

La concessió dels fons europeus també obliga les administracions a prioritzar aquestes actuacions, ja que tots els projectes han d’estar licitats el mes d’abril, mentre que l’adjudicació de les obres s’ha de signar el mes de novembre. A partir d’aquí, s’obrirà una nova convocatòria, amb menys recursos, per a la resta de municipis.

LA XIFRA

118
milions
a Barcelona, l’Hospitalet, Badalona, Santa Coloma, Sant Cugat, Cornellà, Sant Boi, Viladecans i Cerdanyola.

LA FRASE

L’Estat i Europa reconeixen així les polítiques de mobilitat sostenible que porta a terme l’AMB
Antoni Poveda
vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat AMB
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.