Medi ambient

Jordà podria “flexibilitzar” les ZBE als municipis de més de 50.000 habitants

La consellera “no descarta” posposar-les després del 2023 i fa una crida a arribar a un “consens” amb els ajuntaments afectats

La consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, s’ha mostrat disposada aquest dimecres a negociar la implantació de les Zones de Baixes Emissions (ZBE) als municipis de més de 50.000 habitants, que la llei espanyola situa el gener del 2023.

Instants abans de reunir-se amb l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità, Jordà ha dit que la Generalitat “flexibilitzarà el que faci falta” per arribar a “un gran acord que es pugui complir”. Preguntada per si això comporta posposar la data, Jordà ha dit que el Govern “no descarta res” i ha demanat “generositat” i “consens” amb els ajuntaments i agents econòmics i socials.

Les condicions de les ZBE es presentaran a la tercera Cimera de la Qualitat de l’Aire, que se celebrarà a Barcelona el 18 de març. “Costa molt poc posar una data, però, si aquesta no es compleix, creem falses expectatives i acaba representant un molt mal acord”, ha asseverat aquest dimecres Jordà sobre la implantació de les ZBE als grans municipis.

En declaracions a la premsa des de Terrassa, on s’ha reunit amb representants dels municipis de la segona corona metropolitana, ha dit que la “preocupació” no ha de ser la data en si, “sinó ser capaços de tenir molts clars els objectius en emergència climàtica”. “Si la data ha de ser el 2024 o el 2025, però hem de complir els propòsits, voldrà dir que hem fet la feina ben feta”, ha afegit.

Jordà ha apuntat que “el temps és just i l’emergència ja és aquí” però ha garantit que “no ve de dos mesos si s’han de complir els objectius”. Fonts d’Acció Climàtica han precisat que aquesta voluntat de “flexibilitzar” arribarà fins on permetin les competències de la Generalitat, i podria repercutir en la data però també en altres condicions sobre la implantació.

Millores al transport públic i deferència per als conductors residents

Aquest dimecres, els municipis de l’Arc Metropolità han presentat a Jordà un esborrany de propostes a l’hora de posar en marxa les ZBE a les seves ciutats. L’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha avançat que volen que els conductors residents a les ciutats afectades tinguin un any de moratòria, alhora que reclamen una “tasca pedagògica i informativa” per part de la Generalitat.

Al seu torn, el vicepresident de l’Arc Metropolità i alcalde de Vilafranca del Penedès, Pere Regull, ha demanat al Govern que la implantació de les ZBE “no es faci només pensant en Barcelona” i ha instat l’executiu a invertir en transport públic abans de desplegar les restriccions de circulació. “Si no es dona una solució a qüestions com aquesta, cal anar amb compte per no legislar coses que no es poden complir”, ha advertit, tot assegurant que és “molt difícil” poder implantar les ZBE el gener del 2023.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.