Educació

Escoles que segreguen no separaran per sexes per mantenir el concert

Un conjunt de centres han comunicat que escolaritzaran nois i noies el curs vinent per no perdre l’ajut

La primària manté el concert fins al 2026/27

Bona part de les escoles que segreguen per sexes escolaritzaran el curs vinent nois i noies per no perdre el concert educatiu. Així ho han comunicat almenys Les Alzines (Girona), La Vall (Cerdanyola), La Farga (Sant Cugat), Turó (Constantí), Aura (Reus) i Bell-lloc (Girona). Els centres educatius ho han decidit després que el Departament d’Educació anunciés, l’octubre passat, que no es renovaria el concert a les escoles que segreguen per sexes. La mesura afecta onze centres educatius. “Al segle XXI no hi pot haver cap escola que amb finançament públic continuï separant nens i nenes a les aules”, va assegurar llavors el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray. La mesura afectarà un total de 139 grups de l’educació secundària obligatòria i 3.850 alumnes. Cal afegir-hi 251 estudiants de batxillerat de dos centres. Els concerts es renoven sempre que es mantenen els requisits del concert, va recordar llavors el conseller. Aprofitant l’acabament del concert, Educació considera que la Lomloe dona la cobertura jurídica necessària. La llei educativa espanyola recull que els centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics desenvoluparan el principi de coeducació en totes les etapes educatives i no separaran l’alumnat per sexes. L’etapa de primària haurà de continuar amb el concert fins al curs 2026/27. Als centres no n’hi ha cap que estigui impartint el segon cicle d’educació infantil, entre els tres i els sis anys.

Canvi històric

L’anunci d’Educació de la intenció de no renovar el concert d’ESO als centres que estiguessin segregant alumnes per raó de sexe ha provocat un canvi històric en dos col·legis gironins, el Bell-lloc i Les Alzines, que el curs vinent admetran per primer cop també noies (en el cas del Bell-lloc) i nois (a Les Alzines). El concert, establert el 2018, s’acabava aquest curs, i davant la probabilitat de deixar de percebre l’ajuda econòmica de la Generalitat –amb l’encariment de les quotes a les famílies que això hauria suposat–, aquests centres han preferit ser mixtos. Al Bell-lloc, la inclusió de noies abastarà tant l’ESO com el batxillerat, mentre que a Les Alzines, la incorporació d’alumnes masculins serà només a ESO. No hi haurà canvis a primària, cicle finançat amb un concert que no expira fins al curs 2026/27.

Tots dos centres ho van fer saber ahir. En el de Les Alzines s’admet que els canvis han estat forçats: “Obligats, per tant, per la decisió del govern de retirar el concert a l’ESO, i per tal d’evitar un greuge irreparable a les famílies i personal de l’escola, hem sol·licitat la renovació dels concerts”, s’explicava en un comunicat adreçat a les famílies. “La decisió ha estat comunicada i aprovada pel consell escolar de Les Alzines”, s’hi afegeix. El fet que incorporin alumnes de l’altre sexe no implicarà un increment de les places que s’oferiran en la preinscripció, que comença el mes vinent. Per als centres suposarà una inversió en els lavabos i els vestidors i, alhora dissenyar uns nous uniformes. “Tot i les circumstàncies –es conclou en el comunicat de Les Alzines–, compteu amb la mateixa dedicació i professionalitat de totes les persones que formem part de la comunitat educativa.”

El col·legi Bell-lloc de Girona va ser fundat el 1965 per famílies vinculades a l’Opus Dei amb l’objectiu d’oferir als nois una educació de base cristiana. Fins fa quatre anys, el professorat també era només masculí. Les Alzines va obrir les portes el 1976, també per iniciativa d’un grup de famílies, pensant només en noies. El centre forma part de la Institució Familiar d’Educació, que té dotze col·legis més a Catalunya i les Illes.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.