Infraestructures

Adif destina 21 milions per ampliar capacitat a la línia fèrria Figueres-Portbou

Dotarà el tram amb un sistema de senyalització més modern per elevar el trànsit i les velocitats, i reduir incidències

S’integrarà en el control central de Barcelona

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana invertirà, a través de l’empresa pública ferroviària Adif, 21,3 milions per ampliar la capacitat de circulació a través de la mateixa doble via d’ample ibèric del tram entre Figueres i Portbou. La millora es basarà en la instal·lació d’un nou sistema de senyalització i control, el bloqueig automàtic banalitzat (BAB), que permet la circulació en via doble de trens en qualsevol sentit per ambdues vies, i facilita la interacció amb el trànsit de combois de mercaderies.

La partida va rebre el vistiplau, ahir, del Consell de Ministres espanyol, i preveu executar-la abans de 25 mesos. Es tracta de mig any per redactar el projecte i dinou mesos més per realitzar les obres. El sistema possibilita la millora de la capacitat d’explotació ferroviària, perquè hi haurà més operativitat i flexibilitat en la circulació de trens.

A més, el BAB també hauria d’afavorir que els trens comercials vagin més ràpid i això redueix la probabilitat que hi hagi incidències. I en el cas que n’hi hagués, el sistema també redueix el temps de reparació i, teòricament, facilita recuperar la circulació ferroviària amb més agilitat.

Control centralitzat

Finalment, aquest projecte preveu que les instal·lacions s’incorporin al Control de Trànsit Centralitzat (CTC) que Adif gestiona a Barcelona, amb una operació telemàtica que també integrarà l’explotació del tram entre Figueres i la frontera francesa amb la del conjunt de la xarxa de Rodalies a Catalunya.

LA XIFRA

21,3
milions
és el pressupost de la nova senyalització per ampliar el trànsit al tram ferroviari entre Figueres i Portbou.

LA DATA

03.2024
la primavera
d’aquí a dos anys haurien d’estar en funcionament les millores, segons la previsió del ministeri.

Obra inclosa en el pla català de rodalies

La inversió s’inclou dins del pla de rodalies i preveu construir noves instal·lacions per als sistemes informàtics de gestió i regulació del trànsit i també per als equipaments de detecció del tren. En paral·lel, inclou la instal·lació del sistema d’anunci de senyals i fre automàtic (ASFA) digital i la senyalització amb llums LED. Pel ministeri, entra dins dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per modernitzar infraestructures.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.