Les plataformes juguen amb les audiències
Saben les xifres que mouen però només faciliten les que volen
Sabem que la irrupció de noves plataformes de pagament ha canviat el consum de sèries i els hàbits de l’espectador. Però quanta gent veu realment Netflix, Amazon Prime i HBO Max? Quina és la plataforma més vista? Quants espectadors han vist la sèrie que mires?
Plataformes com Netflix anuncien el rànquing top 10 de sèries o pel·lícules amb més audiència diària. Però no diuen xifres, els consumidors s’han de refiar del soroll que fan, creure’s quan difonen per xarxes o a través dels mitjans l’èxit de les seves produccions. Totes tenen els seus propis sistemes de mesura. Saben el nombre de subscriptors que tenen i quants d’ells veuen les seves sèries. Però cap d’elles, ni les que no hem anomenat, fan públiques les xifres. La gran pregunta és per què amaguen les plataformes les dades? És veritat que si bé el sector de la telecomunicació té l’obligació d’enviar periòdicament totes les seves dades a la comissió estatal de la competència (Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia) –concretament les portabilitats, ingressos, altes i subscriptors de televisió–, això és quelcom que no han de fer les plataformes OTT (over the top, sigla en anglès d’un servei de lliure transmissió). Així que, si no hi estan obligades, poden fer el que vulguin amb elles, fins i tot modificar-les segons els seus interessos.
Un exemple recent el tenim amb El juego del calamar, la sèrie més vista a la història de Netflix, almenys així ho titulaven tots els mitjans fa dos mesos. Segons dades que aportava la mateixa plataforma, la ficció sud-coreana va batre tots els rècords amb 111 milions de visualitzacions –fins a la data del 13 d’octubre–, desbancant els 82 milions de visualitzacions dels Bridgerton, The Witcher i Lupin (76 milions), Sexo/Vida i Stranger things (67), La Casa de Papel (65).
Netflix, encara líder
Per saber quants subscriptors té cada plataforma, tenint en compte la ductilitat que hi ha per ser o deixar de ser subscriptor, cal recórrer a fonts d’informació alternatives. El Consell Audiovisual de Catalunya inclou a l’informe del sector audiovisual a Catalunya del 2020 un mapa de la penetració de les plataformes a les llars catalanes, a partir de les dades de la tercera onada d’enquestes del 2020 de l’Estudi General de Mitjans (vegeu quadre adjunt). Netflix ocupava el primer lloc, ara fa un any, amb presència en el 48,4% de les llars catalanes, seguida d’Amazon (26,5%), Movistar+ (21,6%), HBO (12,9%) i Disney (7,7%).
També ens podem basar en dades que han fet públiques consultores com GECA (especialitzada en la indústria de l’entreteniment internacional des del 1993) recollides del seu Baròmetre OTT, un estudi que mesura els consums, els hàbits i les preferències dels usuaris de les principals plataformes de vídeo sota demanda que operen a l’Estat. Recull el primer trimestre d’aquest any i hi destaca que pràcticament totes van elevar els seus percentatges respecte a l’onada anterior. Només s’escapava d’aquesta tendència HBO, que perdia dos punts i baixava en més d’un 25% l’índex de penetració (això abans que es reconvertís en HBO Max).
També confirmava que Netflix manté el lideratge amb un 71,2% d’usuaris que declaren tenir accés a la seva plataforma, seguida de prop per Amazon Prime Video (66,2%).