Economia

Els treballadors de Nissan demanen a GWM un posicionament clar: “No esperarem infinitament”

Els empleats protesten pels dubtes que genera el fabricant xinès i reclamen “màxima implicació” a les administracions

La planta de Nissan a la Zona Franca ha viscut una nova jornada de protesta, amb l’aturada de producció pels dubtes sorgits amb el projecte de la xinesa Great Wall Motors (GWM), el prioritari per reindustrialitzar la fàbrica.

Els treballadors han organitzat una assemblea per debatre el canvi de plantejament, segons el qual GWM proposa fer 300.000 models l’any, qüestiona la capacitat productiva de la planta i exigeix més ajuts públics. Els sindicats han avisat que hi ha altres alternatives sobre la taula, com el ‘hub’ liderat per QEV o Silence. “No esperarem infinitament aquesta empresa, que s’ha de posicionar de manera clara si vol fer la reindustrialització”, ha avisat Miguel Ruiz, secretari general de Sigen-Usoc a Nissan, a l’ACN.

El tancament imminent a finals de desembre i els dubtes amb el fabricant xinès han fet que augmenti la incertesa entre els treballadors, que han reclamat explicacions als seus representants sindicals i no han treballat en tot el matí. A més, els sindicats ja han convocat una protesta a les 10 h aquest divendres a la fàbrica de la Zona Franca per expressar el seu malestar.

Aquestes mobilitzacions arriben l’endemà d’una reunió extraordinària de la comissió de reindustrialització. Els empleats van sortir contrariats de la trobada i van emetre un comunicat en el qual lamentaven que GWM qüestionés la capacitat productiva de la planta de Nissan per l’estat dels actius i exigeix més ajuts públics.

Segons ha explicat Ruiz, el fabricant xinès ha “redimensionat” el projecte i qüestiona tant els actius de Nissan com els incentius que aporten les administracions. Segons el sindicalista, GWM ara es planteja fabricar 300.000 cotxes a l’any, una capacitat molt per sobre del màxim que ha pogut assumir la planta de Zona Franca, d’uns 200.000 models. En un primer moment, la marca xinesa havia plantejat fabricar entre 130.000 i 150.000 vehicles. “Això fa que el nivell d’inversió sigui molt superior i que estiguin estudiant el replantejament de la seva proposta”, ha dit Ruiz.

El sindicalista admet que aquest pot ser un “posicionament de força” per a la negociació, però assegura que davant la importància del procés cal aclarir-ho i demana “al màxim nivell polític” que es faci “una intervenció ràpida”, tant pel que fa al president del Govern com de l’Estat espanyol. “S’ha de fer l’impossible perquè finalment es decideixin a venir aquí”, ha afegit.

D’altra banda, Ruiz ha avisat a l’empresa que hi ha “alternatives” a banda de la seva per invertir a les instal·lacions. “No esperarem infinitament aquesta empresa, que s’ha de posicionar de manera clara si vol fer la reindustrialització de Nissan”, ha dit.

Fonts del Departament d’Empresa han evitat valorar o “especular” sobre el procés de reindustrialització de Nissan, i han recordat que treballen “intensament per trobar les solucions més adequades per als treballadors i els actius de Nissan”.

El pròxim dia 1 de desembre està prevista una reunió de la mesa de reindustrialització que es preveu decisiva pel futur de les fàbriques.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.