Infraestructures

El ministeri de Transports anuncia “un pla d’acció immediata” per millorar el servei de Rodalies

Sánchez diu que no abandona l’ampliació de l’aeroport però avisa que “no es pot avançar” sense el suport del govern

Assegura que Catalunya és el territori que més inversions rep del seu departament

El ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana posarà en marxa un “pla d’acció immediata” per millorar Rodalies amb un “horitzó temporal des d’aquest mateix mes de novembre i que Renfe desplegarà fins a l’estiu del 2022”.

Així ho ha anunciat la ministra de Transports, Raquel Sánchez, aquest divendres en un acte al Cercle d’Economia, on ha posat l’accent en el nou pla per millorar el servei, la seguretat i l’accessibilitat a Rodalies de Catalunya.

Sánchez ha explicat que es vol “avançar en la digitalització a bord” dels trens “amb nous equips de venda, informació comercial i d’horaris en temps reals”. Per exemple, s’instal·laran lectors de codis en els torns d’accés en 66 estacions.  “Posem la digitalització al servei de les persones, amb millores al servei d’informació al viatge, facilitant la intermodalitat amb accessos directes des de l’app de Rodalies a les webs que gestionen pàrquings de bicicletes i Parks&ride”, ha afegit.

Per reforçar la seguretat, es vol instal·lar un sistema intel·ligent de gestió d’imatges.

Tot plegat, es combinarà amb un esforç inversor en el manteniment i en noves instal·lacions per part d’Adif. Sánchez ha mencionat la renovació integral de la catenàries entre Maçanet i Caldes de Malavella per “augmentar la fiabilitat d’un tram molt congestionat”, els treballs previs per la duplicació de la R3 entre Parets del Vallès i la Garriga, així com la posada en servei de l’estació de Sant Andreu Comtal, que “estem renovant”.

La ministra també ha promès que “abans no acabi l’any” s’adjudicarà la renovació integral d’ascensors i escales mecàniques a Rubí, Sant Cugat, Les Franqueses, Granollers Nord, Mongat, Mongat Nord, i Pineda de Mar.


Ampliació de l’aeroport
El president del Cercle d’Economia, Javier Faus, ha aprofitat la presència de la ministra per fer un “prec” amb relació a l’ampliació del Prat cap a “tots dos governs” a qui ha demanat “que no tirin la tovallola” i que “tornin a la taula de diàleg quan sigui, quan el moment sigui propici” però abans de la negociació del nou DORA. “No podem esperar cinc anys. La societat civil no entendria que no se’n tornés a parlar fins d’aquí a cinc anys. No ho entendria”, ha insistit Faus. “Dir-nos al país i a la societat que ens esperem cinc o sis anys no és acceptable, ministra”, ha afegit.

La ministra de Transports ha respost que el govern espanyol que no abandona el projecte l’ampliació de l’aeroport del Prat, però ha argumentat que “no es pot avançar” sense el suport de la Generalitat. Sánchez ha insistit que el seu executiu està “obert a parlar en qualsevol moment” d’un “projecte vàlid” que “no abandona”. Segons ella, encara que l’ampliació no es pugui incloure en el DORA actual, “es pot avançar molt, amb estudis, amb projectes”. Amb tot, ha considerat que els dos governs es podran reunir o muntar taules tècniques però el procés no tirarà endavant fins que l’executiu català aclareixi si aposta o no per l’ampliació. “Si no tenim clar un posicionament de la Generalitat de Catalunya no podrem avançar”, ha reblat.


Baixa execució dels pressupostos
D’altra banda, Sánchez ha admès que les dades d’execució dels pressupostos generals de l’Estat a Catalunya són “millorables” però s’ha excusat en la pandèmia i en el grau de maduració dels projectes, que era molt baix. En el que portem d’any, el govern espanyol ha licitat inversions per valor de 1.110 milions d’euros a Catalunya, un increment del 140%; i fins al 31 d’octubre s’han adjudicat 780 milions d’euros.

“Són dades millorables però han de tenir en compte que en 10 mesos superem de llarg tot el que el govern va dedicar el 2017, només 522 milions d’euros, i això sense pandèmia”, ha indicat. La titular de Transports ha assegurat que amb l’increment del ritme inversor general per l’impuls de la recuperació econòmica es recuperarà un grau d’execució millor abans de final d’any. “Estem prenent totes les mesures per reactivar una maquinària que ens vam trobar certament paralitzada”, ha dit.

La ministra ha volgut reivindicar l’esforç inversor de la seva cartera amb el territori català. “Catalunya és la comunitat que més rep del meu ministeri”, ha afirmat.


Les autopistes “no són gratis”
Pel que fa al debat sobre el pagament per ús de les autopistes, ha recordat que cal tenir present que “les coses no són gratis” i ha avançat que el govern presentarà aviat les “línies generals” del model que haurà d’aplicar-se a les carreteres de tot l’Estat. Sánchez ha apuntat que malgrat que la xarxa viària és “molt potent” hi ha “un dèficit en manteniment i conservació” que s’ha acumulat històricament i que ara no permet “abordar millores com la digitalització.


Els accessos al port, a bon ritme
D’altra banda, ha assegurat que les actuacions perquè els accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona siguin una realitat van a “bon ritme” i que s’hi “està avançant” en la línia del conveni subscrit el 2019. “Podrien anar més de pressa, però van a bon ritme i el més important és que tenim els cèntims”, ha constatat. Sánchez ha recordat que l’autoritat portuària barcelonina és la que més inversió rep en els comptes del 2022.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.