L’esborrany de la Cop26 és molt lluny de les expectatives
Els compromisos són massa distants en el temps i obririen un esvoranc enorme amb l’acord de París del 2015
Els EUA asseguren tenir un acord amb la Xina per “treballar junts” contra l’escalfament sense detallar-lo
El president de la cimera del Canvi Climàtic Cop26, Alok Sharma, va publicar ahir un esborrany del resultat de les converses dels 120 països que hi participen. En el text, Sharma va fer una crida a tots els països perquè facin un últim esforç per reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle a finals de l’any vinent. Els compromisos són massa distants en el temps. Sharma va reconèixer que hi ha una bretxa enorme entre les promeses actuals i l’acord de la cimera de París del 2015.
També els demana que acceptin una taula rodona ministerial d’alt nivell anual, a partir del novembre de l’any que ve, per assegurar-se que es compleixen els objectius i no esperar a la pròxima cimera. El text, en principi, fixaria la limitació de l’increment de la temperatura en els 2 ºC, molt lluny de l’objectiu que es va fixar fa cinc cimeres, a París, el 2015, de limitar-lo 1,5 ºC per sobre dels nivells preindustrials a mitjans del segle XIX. Per arribar als 1,5ºC a finals de segle s’han de retallar les emissions de CO2 en un 45% com a mínim d’aquí al 2030.
Els 1,5 ºC eren l’objectiu inicial d’aquesta conferència, però ara mateix està molt lluny d’assolir-se un compromís en aquesta direcció. Sharma ha fet una crida perquè es fixi aquest objectiu que, d’altra banda, era el que els activistes esperaven. Es calcula que si es continua amb la política actual, s’arribarà als 2,4 ºC a finals de l’actual segle, segons una de les principals organitzacions, Climate Action Tracker, que és el grup que s’encarrega d’analitzar l’impacte dels compromisos climàtics. Segons ells, actualment estem en els 2,3 ºC d’escalfament planetari.
L’esborrany també proposa que s’acceleri l’eliminació progressiva del carbó o d’altres combustibles fòssils. Sharma va demanar a tots els països desenvolupats que dupliquin els compromisos sobre finançament per tal d’ajudar els països més afectats a iniciar la transició cap a la sostenibilitat.
El text va ser molt criticat pels activistes, que creuen que és massa feble i que està molt lluny dels objectius. Fins i tot el primer ministre britànic i amfitrió de la conferència, Boris Johnson, va reconèixer ahir que les coses no estan anant com esperaven i que, fent servir terminologia futbolística, “hem aconseguit que la pilota avancés al terreny de joc, però encara ens queda molt per fer”. I hi va afegir: “Després d’una onada d’anuncis per canviar el joc realment positius la setmana passada, ara estem encallats. Cal collar els cargols de la diplomàcia climàtica internacional.”
L’enviat especial pel clima dels Estats Units, John Kerry, va explicar ahir que el seu país i la Xina “treballaran junts” per impulsar mesures contra l’escalfament global. Els dos països han fet més de trenta reunions els darrers mesos, segons va fer públic Kerry, i els dos presidents van acordar-ho fa algunes setmanes. Sense detallar en què consistiran les mesures, Kerry va dir que han “trobat un terreny comú” per “elevar l’ambició climàtica durant aquesta dècada decisiva”.
LA XIFRA
La fi de la gasolina, per al 2040
Un grup de 13 països va establir ahir els plans per posar fi a les vendes d’autobusos i camions dièsel i de benzina el 2040 i, una mica després, de la finalització de la venda de vehicles de benzina i dièsel, prevista per al 2030 però que es podria endarrerir uns anys. Coincideixen amb els objectius del Regne Unit. Pretenen reduir les vendes de vehicles pesants en un 30% d’aquí al 2030, i un 100% en la dècada següent. Els països implicats son Àustria, Canadà, Xile, Dinamarca, Finlàndia, Luxemburg, els Països Baixos, Nova Zelanda, Noruega, Suïssa, Turquia, l’Uruguai i el Regne Unit. Consideren aquesta decisió “un punt d’inflexió en el sector del transport global”. El Regne Unit també treballa per anunciar un nou compromís sobre els cotxes i les furgonetes perquè arribin a les zero emissions. Aquest anunci reunirà governs nacionals, estats, regions, ciutats, fabricants de vehicles, empreses i inversors, que treballaran plegats per aconseguir que només es venguin vehicles i furgonetes descarbonitzats l’any 2035 en els mercats líders i, com a màxim, el 2040 a nivell mundial. L’anunci es produeix després de les crítiques per l’ús d’avions privats pels líders reunits a Glasgow.