Infraestructures

Proposen enfortir el tren com a alternativa als vols de baix cost

La PTP exposa en un estudi les millores necessàries al ferrocarril per fer del Prat un ‘hub’ sense haver d’ampliar-lo

L’aeroport de Barcelona pot ser un hub intercontinental sense necessitat d’ampliar la tercera pista si s’aconsegueix reduir el nombre de vols de curt radi i de baix cost amb l’ajut d’una millor infraestructura ferroviària que connecti el Prat amb els aeroports de Girona i Reus i amb alternatives d’alta velocitat als trajectes de menys de quatre hores de durada. Un estudi fet per l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) per encàrrec de l’Ajuntament del Prat de Llobregat que es va presentar ahir xifra en 236 milions d’euros la inversió necessària per situar els aeroports de Girona i Reus a 45 minuts de Barcelona a través del TAV, acabar l’accés ferroviari a l’aeroport de Barcelona i condicionar l’estació intermodal del Prat, inacabada des del 2008. Amb l’ajut de taxes aèries diferenciades per aeroports i trens freqüents, una part dels vols de baix cost es podrien transferir als aeroports de Girona i Reus, tal com va explicar ahir el president de la PTP, Adrià Ramírez.

L’estudi indica que en el context d’emergència climàtica cal oferir alternatives ferroviàries al vols que enllacen Barcelona amb ciutats que estan entre 300 i 750 quilòmetres de distància. “Les emissions que suposa un vol són de 150 a 195 grams de diòxid de carboni, en canvi el mateix viatge en tren seria d’entre 6 i 40”, va exposar Ramírez. En el cas de ciutats com ara València, Saragossa i Madrid, l’opció ja hi és. Pel que fa al sud de França, ja hi ha connexions directes amb Perpinyà, Narbona, Montpeller i Nimes però amb poques circulacions i caldria restablir els enllaços directes amb Tolosa i Marsella perduts arran de la pandèmia. Un altre aspecte de l’informe és la possibilitat de connectar Barcelona amb capitals europees que estan a una distància d’entre 800 i 1.800 quilòmetres a través de trens nocturns, com s’està impulsant a països com ara Àustria. Indiquen que seria una possibilitat vàlida per als desplaçaments turístics ara que cada cop hi ha més consciència ambiental. L’estudi identifica nou corredors susceptibles de ser operats que permetrien connectar 40 ciutats europees amb Barcelona. Totes aquestes alternatives permetrien una reducció de 45.000 vols i 5 milions de passatgers a l’any a l’aeroport de Barcelona.

L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, va tornar a reclamar que es tingui en compte el territori i va destacar que l’informe demostra que “hi ha alternatives per promoure un model d’infraestructures al servei del país i no de les grans empreses”, en referència amb l’ampliació de l’aeroport plantejada per Aena, i va demanar poder abordar-les a la taula institucional per defugir el “xantatge” d’Aena i continuar els treballs de la taula tècnica.

LA FRASE

Hi ha alternatives per promoure un model d’infraestructures al servei del país i no de les grans empreses
Lluís Mijoler
alcalde del Prat de llobregat
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.