Infraestructures

Adif sosté que les pantalles són la solució al soroll

Els municipis afectats presenten al·legacions per evitar que s’aixequin murs de fins a set metres a tocar de les vies

Adif ha començat el procediment d’expropiació forçosa en onze municipis de les demarcacions de Barcelona i Tarragona per instal·lar pantalles acústiques a tocar de les vies de tren per minimitzar el soroll a l’entorn de centres docents, sanitaris i zones residencials en compliment d’una directiva europea que obliga a reduir l’impacte sonor que provoca la circulació ferroviària en entorns sensibles.

Els municipis afectats, que s’hi oposen i han presentat al·legacions, ja coneixien la decisió de la instal·lació de pantalles i havien començat a organitzar la seva oposició a aquestes tanques, que poden arribar a tenir una alçària de tres a set metres, segons l’espai, però els ha sorprès la publicació del decret d’expropiació al BOE el 14 d’agost passat abans d’haver rebut els projectes en cada cas per poder-los valorar.

Fonts d’Adif expliquen que el procés per detectar on calia protecció acústica es va encetar l’any 2017 amb l’elaboració dels mapes estratègics sonors i un any després es van sotmetre a informació pública els plans d’acció, on es detallaven els punts i les mesures que es prendrien per mitigar el soroll que produeix el sistema ferroviari i protegir la salut de les persones. La primera fase d’instal·lació de pantalles està prevista en municipis de les demarcacions de Barcelona i Tarragona amb més de 60.000 circulacions a l’any, però n’hi haurà més, segons Adif, que manté que les pantalles acústiques són l’única solució per complir la normativa europea, tot i que asseguren que no necessàriament han de ser murs opacs de formigó. Els municipis afectats reclamen alternatives com ara millores que minimitzin el soroll que provoca la circulació dels trens. Xavier Serra, regidor d’Urbanisme de Vilanova i la Geltrú, assegura que en cap altre país europeu s’han instal·lat tanques de set metres d’alçària, com vol col·locar Adif a la Rambla del municipi. “És el mur de la vergonya, la via del tren ja és una barrera, no en necessitem una altra”, diu.

LA FRASE

És el mur de la vergonya, la via del tren ja és una barrera, no en necessitem una altra
Xavier Serra
regidor d’urbanisme de vilanova i la geltrú

La UPC busca alternatives per a la Rambla de Badalona

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) està estudiant quines mesures alternatives a les pantalles acústiques es poden prendre, arran de l’encàrrec fet per l’Ajuntament de Badalona, un dels municipis afectats que s’oposen a la mesura. Esther Real, directora de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona de la UPC, manté que és possible trobar solucions tècniques per intentar minimitzar el soroll que genera la interacció de les rodes del tren amb la via i que permetin una millor integració al territori. “Proposarem solucions que s’estan provant en altres països”, va explicar fa uns dies en una visita a Badalona, on el ple municipal s’oposa de manera unànime a la instal·lació de les tanques.

En el cas de Badalona, les pantalles previstes, que farien entre 40 i 60 metres de longitud i entre 3 i 5 metres d’altura, taparien la vista al mar en dos trams del carrer de Santa Madrona, la prolongació de la Rambla de la ciutat. Els dos emplaçaments forment part d’una zona inclosa en una fitxa del pla de protecció de patrimoni de la ciutat i per això l’alcalde, Xavier García Albiol, assegura que no consentirà que les tanques “destrossin l’entorn”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.