La Moncloa i Aena descarten reprendre ara l’acord al Prat i suspenen el projecte 5 anys
La ministra de Transports afirma que “qui ha trencat el consens i ha variat el seu posicionament és la Generalitat”
Assegura que ha rebut trucades del Govern per “matisar” el pacte del 2 d’agost
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el president i conseller delegat d’Aena, Mauri Lucena, han coincidit en donar per acabada l’acord sobre l’ampliació del Prat i han assegurat que el projecte queda “en suspens” fins d’aquí a cinc anys. “No es podrà tornar a incloure fins al pròxim Document de Regulació Aeroportuària (DORA) a partir del 2026”, ha insistit.
La ministra ha assegurat que en aquesta legislatura “no hi ha marge” per reprendre la inversió per al Prat i que dona per perduda “l’oportunitat” de fer realitat el projecte fins després del 2025. Sánchez ha insistit en entrevista a la Ser i RAC 1 que les inversions previstes per al període 2022-2026, que s’ha d’aprovar en el Consell de Ministres de la setmana que ve, ja “no es pot modificar”.
“No hi ha marge per reprendre la inversió en aquesta legislatura. És aquesta oportunitat la que perdem”, ha assegurat, malgrat que el president de la Generalitat, Jordi Puigneró, s’ha mostrat en declaracions a RAC 1 i Catalunya Ràdio, disposat a reprendre les converses per permetre la inversió de 1.700 milions d’euros per convertir l’Aeroport del Prat en un hub intercontinental.
El president i conseller delegat d’Aena, Maurici Lucena, ha assenyalat “la falta d’opinió homogènia” dins del govern de la Generalitat com a principal causa de la retirada de la inversió de 1.700 milions d’euros per a l’ampliació de l’Aeroport del Prat. En declaracions a El matí de Catalunya Ràdio, Lucena ha posat èmfasi en remarcar que el govern estava d’acord amb el preacord sobre l’ampliació a que es va arribar el 2 d’agost, en què estava present el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró. A més, ha assegurat que el projecte “que en suspens fins d’aquí a 5 anys” quan espera que hi hagi “una nova finestra d’oportunitat regulatòria”.
El govern, el culpable
Sánchez ha defensat que ha estat el govern de la Generalitat el que “ha trencat l’acord, i el consens, i ha vairat el seu posicionament del 2 d’agost” sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat. En una entrevista a El Món a Rac1, Sánchez ha dit que més enllà de les piulades i expressions públiques del president Pere Aragonès i altres polítics d’ERC, en els últims dies se’ls va fer “arribar aquesta divisió” al sí del Govern i va haver-hi “trucades demanant matisos respecte a l’acord per part de persones de la Generalitat”. “No tothom al Govern manté aquesta postura de trencament, però és evident que no podem avançar”, ha afegit.
. @raquelsjimenez a @elmonarac1 sobre el Prat: "Qui ha trencat l'acord i canviat el seu posicionament és el govern de la Generalitat" #EnTempsRealEPA https://t.co/4LLmigf3Fd
— El Punt Avui 🎗️ (@elpuntavui) September 9, 2021
El tuit que ha molestat el govern espanyol i que ha provocat, segons ha dit Sánchez, la decisió d’aturar la inversió és el que va fer Aragonès divendres 3 de setembre:
El DORA d'Aena que s’ha fet públic avui no reflecteix el consens establert en el si del Govern: assegurar la inversió sense donar res per tancat i definir els propers passos amb un ampli acord de totes les administracions.
— Pere Aragonès i Garcia 🎗 (@perearagones) September 3, 2021
El DORA
La ministra Sánchez ha recordat que el document DORA amb les inversions previstes per AENA té una validesa de 5 anys, del 2022 al 2026, i que si ara no s’aprova la inversió dels 1.700 milions d’euros no es podrà plantejar fins després d’aquest període.
“Això no vol dir que no ens obrim a parlar i que la inversió no sigui possible en un futur, però ara per ara, quan falten pocs dies perquè s’hagués d’aprovar el document al consell de ministres, no tenim cap altra opció”, ha dit Sánchez en referència a la suspensió de la inversió.
La ministra ha recordat que els 1.700 milions d’euros no sortien dels pressupostos generals de l’Estat, sinó dels d’AENA. Per tant, ha suggerit que si la inversió no es fa en l’ampliació del Prat, no es farà en altres infraestructures públiques.
Sánchez ha assegurat que no ha rebut cap trucada del Govern després que ahir anunciés públicament la retirada de la inversió, un element que ha admès que l’ha sorprès. En tot cas, la ministra ha defensat la seva decisió perquè “a ningú se li escapa que la Generalitat ha mostrat un posicionament dèbil, no prou madur, i una divisió que posa en risc l’èxit de la infraestructura”.
“Quan s’està governant un país, amb projectes com aquest, no ens podem permetre criaturades, hem de ser seriosos i rigorosos i no podem jugar amb les expectatives del país”, ha afirmat la ministra de Transports. Sánchez ha negat divisions dins del govern espanyol, afirmant que la vicepresidenta Yolanda Díaz i ella estaven d’acord en què la protecció mediambiental havia de ser una part important del projecte.
Sánchez ha dit que l’aeroport no és un dels temes a tractar a la taula de diàleg, ja que es tracta en meses diferents, però que, si ho vol, el Govern pot treure el tema. En tot cas, ha dit que “no es donen les condicions per tirar endavant el projecte”.