El govern espanyol retira la inversió prevista per a l’ampliació de l’aeroport del Prat
La ministra de transports justifica la decisió per la manca de suport de la Generalitat
Raquel Sánchez retreu a l’executiu català haver “canviat de posició”
L’executiu espanyol ha decidit suspendre la inversió de 1.700 milions d’euros prevista per a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-El Prat davant la falta de suport del govern de la Generalitat, segons ha anunciat aquesta tarda la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez. La decisió arriba després que el cap de setmana passat el govern català advertís que no avalaria una ampliació de l’aeroport si aquesta implicava “destrossar” la llacuna de la Ricarda.
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha anunciat en una compareixença a la delegació del govern espanyol a Catalunya que dona per “trencat” el pacte assolit el passat 2 d’agost per l’ampliació de l’aeroport “per una pèrdua de confiança manifesta” en l’executiu català. L’exalcaldessa de Gavà ha justificat que és “impossible arribar a bon terme” amb una inversió d’aquesta dimensió “sense un suport nítid i sense fissures per part de la Generalitat”. “Els grans projectes requereixen grans consensos”, ha reblat.
En aquest sentit, la titular de Transports ha retret al govern català no tenir una “decisió madura” sobre l’aeroport. Segons ella, els posicionaments públics del govern “han canviat” des que divendres va transcendir públicament el contingut del DORA (Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària) 2022-2026, que posava sobre el paper l’afectació a l’espai natural. “Confesso que les declaracions dels darrers dies ens han sorprès moltíssim”, ha dit. També ha criticat que alguns consellers puguin anar a la manifestació contra el projecte d’Aena prevista per al 19 setembre.
La titular de Transports ha admès que la intenció era allargar la tercera pista en direcció a la Ricarda, però ha assegurat que les mesures compensatòries previstes ampliarien la zona protegida del delta del Llobregat i complirien “escrupolosament” les exigències europees per restaurar els hàbitats naturals.
Sánchez ha defensat que el projecte de l’ampliació de l’aeroport i de la inversió de 1.700 euros pretenien convertir el Prat en un gran hub intercontinental i evitar la “saturació” de la infraestructura. “Sento que hem perdut una gran oportunitat” per a Catalunya, ha lamentat. La ministra ha assegurat que el govern espanyol “vol que Catalunya torni a ser el motor econòmic d’Espanya” i ha acusat la Generalitat de posar-hi traves. “No imposarem l’ampliació de l’aeroport perquè la Generalitat no ho fa possible”, ha etzibat.
No obstant, ha assegurat que manté “la voluntat de mà estesa” i de seguir col·laborant amb la Generalitat. Sánchez ha recalcat que l’executiu espanyol “no renuncia” a tirar endavant les obres per connectar els aeroports de Girona i Reus amb tren d’alta velocitat. “Mantenim intactes aquests compromisos”, ha afirmat.
Al mateix temps, ha garantit que el malestar de l’estat espanyol amb la Generalitat en relació a l’ampliació del Prat “no hauria d’interferir” en la celebració de la propera taula de diàleg entre les dues institucions. “Això d’avui no condiciona la voluntat de diàleg permanent del govern espanyol amb la Generalitat”, ha sentenciat.
Està previst que el DORA, sense la inversió al Prat, s’elevi a aprovació del Consell de Ministres el proper 28 de setembre.