L’increment del trànsit fa dels peatges oberts colls d’ampolla
Aquest cap de setmana s’han superat per primer cop les xifres de circulació prepandèmia
El fet que moltes barreres estiguin abaixades no és l’única causa de les retencions
El primer cap de setmana sense peatges als principals eixos viaris catalans es va saldar amb retencions quilomètriques a diferents punts de la xarxa, sobretot diumenge a la tarda. Els factors que van provocar les retencions són diversos, si bé és cert que les cues més notables es van registrar als accessos als peatges, on només una part de les barreres estaven aixecades i on s’accedeix reduint la velocitat fins a 30 km/h, fet que provoca un efecte de coll d’ampolla.
Durant tot diumenge, el trànsit registrat va ser un 5% superior al dia equivalent del 2019, mentre que en les hores de tarda, quan es va concentrar l’operació tornada, l’increment va ser del 7%, tal com explica Òscar Llatje, coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit (SCT), que remarca que es tracta del primer cap de setmana en què les xifres de mobilitat són superiors a les d’abans de la pandèmia. Diumenge van tornar a l’àrea de Barcelona 192.951 vehicles a partir de les 12 del migdia, quan el 2019 havien estat 180.919, i en aquell moment ja es van registrar retencions importants.
Llatje assegura que les retencions no van ser causades per un únic factor, si bé és cert que en algunes carreteres es va observar una disminució del trànsit, que es va transvasar cap a les autopistes sense peatge, un fenomen que encara no s’havia notat des de l’aixecament de peatges, dimecres passat. A la tornada de vehicles del cap de setmana s’hi va sumar el romanent que quedava per tornar de vacances i també els que havien sortit a passar el dia a fora i alguns que, probablement, van voler aprofitar el primer dia festiu assolellat i sense peatges per apropar-se a poblacions del litoral.
Accidents i avaries
Per complicar encara més les coses, a l’AP-7 sud hi van coincidir diversos accidents de poca consideració que van incrementar les retencions, i dos de més greus, que van provocar el tall d’un carril durant una hora i 23 quilòmetres de cua entre Vilafranca del Penedès i el Vendrell. Respecte del mateix diumenge del 2019, hi va haver un 93% més de retencions produïdes per accidents lleus. També va créixer el nombre d’avaries de vehicles, “potser per falta de manteniment durant la pandèmia”, apunta el coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària del SCT. Aquest fet va provocar un 60% més de retencions, i hi va haver també moltes més retirades de vehicles relacionades amb avaries. “S’han barrejat molts factors que fan difícil poder assegurar que hi ha hagut un transvasament de vehicles cap a vies que han deixat de ser de peatge”, manté Llatje.
A l’AP-7 nord hi va haver 37 quilòmetres de retencions, sobretot al peatge de la Roca del Vallès. Obrir totes les barreres no hauria estat la solució, segons el responsable del SCT, que assegura que l’efecte acordió agreujat per la densitat de circulació s’hauria provocat just després de passar les barreres de peatge, quan els vehicles s’han de tornar a incorporar a tres carrils de circulació. La retirada de les àrees de peatges permetrà un trànsit més fluid a les autopistes catalanes perquè no caldrà minorar la marxa, però en cap cas voldrà dir que desapareixen les retencions si el volum de trànsit és superior al que poden absorbir les vies. “Barcelona continuarà sent un coll d’ampolla”, vaticina Llatje.
LA XIFRA
Reclamen que s’obrin més cabines de peatge a l’AP-7
El govern va mantenir ahir una reunió amb representants d’Abertis i del Ministeri de Foment per posar sobre la taula diverses mesures per evitar que es repeteixin les retencions de diumenge a la tarda a l’AP-7, entre les quals destaca la petició que hi hagi més cabines de peatge obertes. Proposen també potenciar la informació a l’usuari sobre la situació viària actualitzada i aportar rutes alternatives a les vies amb retencions. Demanen estudiar la possibilitat de restituir la instal·lació de carrils addicionals en moments puntuals als trams nord i sud de l’AP-7 i de la C-32, cosa que aquest diumenge no es va fer, i valorar l’adequació del calendari de restriccions de vehicles pesants a la situació actual i en determinades vies. A més, s’ha instat les empreses concessionàries a accelerar les tasques de desmantellament de les infraestructures dels peatges per donar continuïtat a la capacitat de tres carrils de l’autopista.