Societat

Més trànsit per assumir a les autopistes alliberades

Experts vaticinen que en un any hi haurà un 40% de conductors més a les vies gratuïtes, que descongestionaran altres carreretes

El primer dia no registra encara una afluència massiva de cotxes pel teletreball i les vacances

LES FRASES

Caldrà esperar un temps, per ara no hi ha una afluència massiva i el trànsit és inferior que el 2019
Ramon Lamiel
director general del SErvei Català de Trànsit

LA DATA

Sense la barrera psicològica de pagar s’anirà a l’autopista i s’esponjaran altres carreteres
Francesc Robusté
catedràtic de transports de la upc, i del col·legi d’enginyers
19.09.21
Es tallarà
l’N-II al tram del Masnou, per celebrar l’alliberament del peatge i reclamar que es pacifiqui la carretera

S’haurà d’esperar encara uns dies, per no dir mesos, per veure com afectarà la mobilitat la supressió dels peatges a les autopistes. Tots els estudis i els experts vaticinen que sense haver de pagar les vies ràpides aniran guanyant volum de trànsit, que en breu i sobretot a l’entorn de la zona metropolitana pot sumar entre un 20% i un 40% més de vehicles. “Sense la barrera psicològica de pagar s’anirà a l’autopista i s’esponjaran altres carreteres”, diu Francesc Robusté, catedràtic de transports de la Universitat Politècnica de Catalunya, que considera que la ciutadania hi sortirà guanyant fent ús “ara sí” d’una “infraestructura infrautilitzada perquè no es volia pagar”.

Per Robusté, l’increment del trànsit encara trigarà a notar-se per l’impacte de la pandèmia. “Fins que no es torni a l’escola no hi ha trànsit, i tenim el teletreball”, recorda el catedràtic de transports, que dona per fet que l’increment es dispararà en les operacions de tornada de cap de setmana i les vacances del proper estiu. “Veurem què passa”, indica davant un panorama incert que no s’havia vist mai a Catalunya, on els ciutadans han deixat de pagar, cosa que havien fet durant dècades, per circular per autopistes i hauran de continuar fent-ho fins que no vencin les concessions del tram sud de la C-32, on hi ha els túnels del Garraf, i la C-16, que inclou els túnels de Vallvidrera, l’autopista Terrassa-Manresa.

L’endemà d’alliberar els trams de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33, el Servei Català del Trànsit (SCT) no registrava una afluència massiva de conductors. “S’ha de veure com es consoliden els hàbits”, coincidia el nou director de l’SCT, Ramon Lamiel, convençut que l’efecte de les restriccions de la pandèmia i el teletreball han contribuït a tenir menys cotxes a la carretera. “No es recuperen els percentatges des del 2019, ni al punt àlgid del juliol es va superar”, explica Lamiel. No només ha disminuït la intensitat de vehicles, també la sinistralitat, sobretot entre els conductors majors de 65 anys, que amb la pandèmia “ja no es mouen com abans”. El responsable de l’SCT dona per fet que el nombre de sinistres millorarà. “Són fins a tretze vegades més segures i més ben dotades per evitar maniobres d’alt risc”, assenyala Lamiel. També ho notaran a la resta de carreteres, com l’N-II (amb un índex de perillositat de 45 a 60 punts, segons els trams) o l’N-240 o l’N-340.

“No tenim cap experiència, sense peatges, del que pot passar, ni si es desbordarà el trànsit”, adverteix el director de l’SCT, que en tot cas defensa que s’ha de potenciar el transport públic, amb més freqüència de pas tant de trens com d’autobusos. Lamiel assenyala que hi ha accions pendents que facilitarien l’accés a l’entrada de Barcelona, com és el carril VAO, d’ús per al transport públic, que està previst a la Diagonal, així com el que s’ha d’habilitar a la C-31.

La millora del transport públic evitarà que les carreteres que ara, sense peatges, s’esponjaran no es tornin a col·lapsar de vehicles. Ho reivindiquen des del territori diferents municipis com ara Cerdanyola, Ripollet i Barberà del Vallès, que volen aconseguir que l’N-150 passi a ser un tram més urbà.

Pacificar l’N-II

A la comarca del Maresme s’afanyen a celebrar la fi dels peatges, després de pagar durant 52 anys, i ja pensen en la transformació de l’N-II que travessa els municipis de la costa. Al Masnou han demanat permís per tallar l’N-II el proper 19 de setembre i l’Ajuntament i les entitats preparen un matí ple d’activitats, amb bicicletada inclosa. Segons els estudis de mobilitat que s’han fet, al Maresme deixaran de passar per l’N-II entre 6.000 i 15.000 vehicles diaris. Des del territori, la Plataforma Preservem el Maresme insisteix que s’han de complir les promeses del pla de mobilitat, aprovat fins a quatre vegades, i que preveu la construcció de sis enllaços amb la C-32 a Alella/el Masnou, a la carretera de Teià, a Premià de Mar, a Vilassar de Mar, Canet i Calella. “És clar que els que volen córrer aniran per l’autopista i els municipis patirem menys la contaminació”, hi afegeix el portaveu de la plataforma Preservem el Maresme, Antoni Esteban. El que temen, però, és que el pla “faci curt amb un únic carril d’anada i tornada” que han permès guanyar els carrils bici i per això insisteixen en la urgència de millorar el transport públic, sobretot del servei ferroviari de Rodalies. “Tenim un tren patètic, insuficient i amb problemes tècnics i de puntualitat”, critica el portaveu de la plataforma, que no oblida que els 130.000 viatgers diaris estan “castigats econòmicament” respecte a d’altres zones que pels mateixos quilòmetres fins a Barcelona paguen menys.

Estudiar el trànsit

La ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez, considera que “l’alliberament dels peatges hauria de facilitar la millor distribució del volum de trànsit”. No preveu cap augment de la mobilitat particular en cotxe, tot i que el fet de ser lliure de peatge “facilitarà prendre-hi mesures de correcció si s’hi generen cues”. Sánchez es compromet a estudiar els pròxims mesos l’evolució del trànsit i insta el govern català a “rescatar” els peatges que depenen de la seva titularitat si tant els incomoden. El conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, li va respondre ahir dient que l’Estat ha de rescatar les autopistes pendents a Catalunya per compensar “el que no han invertit en anys”.

Reclamacions dels transportistes

U.C

“Tot i celebrar la fi dels peatges, cal destacar que hi ha un dèficit d’infraestructures. Si l’N-II estigués en condicions, seria una anècdota que el peatge s’hagués acabat”, afirma el vicepresident de l’Associació de Transport de Girona (Asetrans) i president de Cetcat, Eduard Ayach. A banda de la manca d’inversió en infraestructures i de previsió, després de l’alliberament, el també membre de la FOEG destaca que des del 2014 els camions “pateixen” des d’aquell dia l’obligatorietat de passar per l’autopista i va recordar que porten anys reclamant-ne la gratuïtat i que ara “més que mai” s’ha d’aixecar aquesta restricció. “Cal replantejar la circulació per l’N-II”, insisteix Ayach, que destaca com molts transportistes ara han de fer molts més quilòmetres dels necessaris per l’autopista per poder anar a la seva destinació, de manera que a vegades la sortida més propera obliga a recular després diversos quilòmetres per altres vies. En aquest sentit, va esmentar el recent estudi presentat per la Diputació de Girona i la Cambra de Comerç segons el qual a la demarcació de Girona, per exemple, calen nous accessos a l’autopista per poder-ne fer un ús més sostenible. Arribar a la destinació de la manera més ràpida i segura és l’objectiu prioritari dels transportistes i això sembla que encara no és així, segons paraules d’Ayach. Pel que fa a l’estalvi que els camioners aconseguiran amb l’alliberament dels peatges, Ayach afirma que la quantitat no està quantificada, que a banda de la factura del peatge hi ha costos indirectes que són difícils de quantificar, com ara els quilòmetres de més recorreguts o el temps perdut en congestions.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.