Societat

L’última operació tornada de l’estiu amb peatges

Sense grans cues el darrer cap de setmana de les barreres de Martorell i de la resta de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 Nord i la C-33

Des de dimecres, només quedaran 120 km de pagament, a la C-32 Sud i a la C-16

Dos dies abans de l’aixecament de barreres definitiu, les autopistes catalanes han viscut aquest cap de setmana l’última operació tornada de l’estiu amb peatges de pagament. Ahir la tornada de les vacances es va fer de manera esglaonada i sense gaires retencions. Al peatge de Martorell, el segon més antic de Catalunya després del de la C-32 al Maresme, en Juan Atienza, que hi treballa des de l’any 1989, recordava les cues quilomètriques que havia vist en aquest punt, un dels més icònics pel que fa a retencions de les autopistes catalanes. “Quan teníem les cabines manuals, recordo operacions tornada amb retencions de 40 i 50 quilòmetres”, assegurava ahir, un dia relativament tranquil comparat amb altres tornades.

Aquest peatge, com els de la resta de l’AP-7 i els de l’AP-2, la C-32 i la C-33, deixarà de ser de pagament dimecres, 1 de setembre. I només quedaran 120 quilòmetres, a la C-32 Sud i a la C-16, en els quals caldrà continuar esperant que les barreres s’aixequin per poder circular.

Inaugurat el gener del 1972, el peatge de Martorell va ser el segon a funcionar a Catalunya, gairebé tres anys després del peatge del Maresme, inaugurat el 2 de juliol del 1969.

Atienza ha estat testimoni de la transformació de les barreres amb els avenços tecnològics. Quan va començar, amb les cabines de cobrament manual, en un torn hi podien treballar més de 30 persones, quan actualment tot està automatitzat i la majoria d’incidències es resolen en remot.

Aquest cap de setmana ha estat relativament tranquil. Tot i coincidir amb el final de la temporada estival, la tornada de la costa i de les segones residències s’ha fet de manera esglaonada. A partir d’ara, les administracions preveuen que les vies sense peatges assumiran progressivament més trànsit.

En el cas de la C-32 Nord, la Generalitat estima que absorbirà bona part dels vehicles que actualment circulen per l’N-II (que no és de pagament): un 11%, entre el Masnou i Premià; un 2%, a Mataró; un 21%, entre Caldes i Arenys, i un 31%, a Santa Susanna.

Amb l’eliminació del peatge de la C-33, es pronostica que entre Barcelona i Mollet aquesta via guanyarà un 20% de vehicles, procedents de la C-17, i un 10% en el tram entre Mollet i Montmeló.

Així mateix, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) calcula que l’aixecament de les barreres dels peatges a l’AP-7 (entre Tarragona i la Jonquera) i l’AP-2 (entre Saragossa i el Vendrell) comportarà un augment del trànsit procedent de vies properes.

Pel que fa a les autopistes C-32 Nord i C-33, el govern estima que haurà de destinar uns sis milions d’euros a l’any per al manteniment d’aquestes dues vies.

Retencions a l’AP-7 i a l’A-2, i accident mortal a l’N-II

La Direcció General de Trànsit (DGT) havia previst quasi cinc milions de desplaçaments per carretera al conjunt de l’Estat des de les tres de divendres fins a les dotze de la nit d’ahir. A Catalunya, l’operació de final d’estiu ha estat prou esglaonada i només ahir a la tarda es van presenciar algunes retencions en alguns punts concrets de les autopistes catalanes. En concret, es van produir situacions de congestió a l’AP-7, a l’altura del peatge de la Roca del Vallès en direcció a Barcelona, i també a l’A-2, a l’altura de Castellolí, en direcció a Barcelona. També es van registrar retencions a la C-14 i a l’N-240, així com a la C-60, a l’altura de Granollers.

L’N-II va haver de ser tallada al trànsit en els dos sentits de la marxa al migdia per un accident a Fornells de la Selva (Gironès), en el qual una dona va resultar morta i dues més van quedar en estat crític.L’accident es va produir per un xoc frontal entre dos cotxes i va requerir la intervenció de cinc patrulles dels Mossos d’Esquadra, sis dotacions dels Bombers de la Generalitat i cinc unitats i l’helicòpter medicalitzat del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).

Amb aquesta víctima, ja són 89 les persones que han mort en accident de trànsit aquest any a la xarxa viària interurbana de Catalunya.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.