Infraestructures

El moviment pro gratuïtat de l’AP-7 es reorienta per poder erradicar nous peatges

No estan disposats que l’aixecament de les barreres suposi noves fórmules de pagament a l’ombra

Faran una marxa lenta a Salou la nit del 31 d’agost

El moviment veïnal per la gratuïtat de l’AP-7 reorienta la seva lluita per evitar que “mai més” es tornin a implantar peatges a partir de l’alliberament de diverses autopistes aquest 1 de setembre. L’oposició a la implantació de la vinyeta o algun altre mètode per poder circular per les vies ràpides públiques i que els usuaris paguin pel manteniment serà el principal eix de la lluita que s’obre amb el nou escenari. Per celebrar la finalització de la concessió dels peatges de tota l’AP-7, l’AP-2, la C-33 i la C-32 nord, l’entitat Prou! AP-7 Gratuïta organitzarà el dia 31 d’agost al vespre una marxa lenta per la via amb inici i arribada a Salou, a més d’unir-se als actes organitzats arreu del país per altres grups.

La marxa lenta, sense voluntat d’afectar el trànsit segons els mateixos convocants, vol celebrar l’eliminació dels peatges en el tram entre Salou i la Jonquera, però, al mateix temps, fer pública la inquietud per l’anunci que circular per les vies ràpides d’alta capacitat podria tornar a ser de pagament a partir de l’any 2024. Amb aquest objectiu, plataformes d’arreu de Catalunya i de l’Estat espanyol sumaran esforços amb el lema Mai més, en les diferents llengües oficials, per reclamar que no s’estableixi la vinyeta ni mètodes de pagament similars. Creuen que l’alliberament de 500 nous quilòmetres de vies de peatge no ha de ser excusa per modificar el model actual. “La informació que no hi ha prou diners per a carreteres és una gran mentida. Fan creure que hem de pagar per mantenir-les”, va dir ahir en roda de premsa el portaveu del moviment ebrenc, Llorenç Navarro. En el cas de l’AP-7 i l’AP-2, indiquen que el manteniment i l’explotació per part de l’Estat suposen 20,5 milions, en contraposició amb els prop de 724 que ingressava Abertis, la concessionària.

Després de 240 talls de carretera al llarg dels últims sis anys, el veïns insisteixen que no es tracta únicament d’una qüestió econòmica, sinó principalment de seguretat i de llibertat de circulació de les persones. Segons els càlculs del mateix moviment, un total de 767 persones han perdut la vida en vies convencionals paral·leles durant la pròrroga de les concessions en disset anys. Creuen que, si haguessin tingut l’alternativa de circular per una autopista sense pagar, al voltant d’un 70% s’haurien pogut evitar.

Amb aquests arguments, reclamen als governs català i espanyol, així com als partits polítics, que rebutgin la idea d’aplicar fórmules de pagament per als usuaris, ja sigui la vinyeta o altres sistemes. De manera particular, Navarro demana la dimissió del vicepresident Jordi Puigneró per haver-se mostrat partidari de la vinyeta. Avisa que la qüestió formarà part de les negociacions amb el govern espanyol i repta els partits catalans a no donar suport als pressupostos del govern si se’n preveu la implantació.

Reclamant millores a les Terres de l’Ebre

Amb l’alliberament total de l’AP-7, el moviment veïnal reclama també al govern espanyol que apliqui millores que consideren essencials per garantir que la infraestructura presti un bon servei a les Terres de l’Ebre. Principalment, la construcció d’un tercer carril per reduir la congestió del trànsit, així com l’habilitació de més àrees de descans, més aparcaments de camions a les àrees de servei i nous accessos a la via ràpida: un a la zona de l’hospital de Vinaròs i un altre a Masdenverge –el Montsià és l’única comarca que no té cap enllaç amb la via ràpida.

Paral·lelament, reclamen també al govern espanyol que aturi i reverteixi les mesures introduïdes, sobre el paper, per reduir la sinistralitat al tram ebrenc de l’N-340, amb la construcció d’onze rotondes i una línia contínua. Segons el també portaveu del moviment veïnal, Àngel Porres, la circulació per aquesta via s’ha reduït a un terç.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.