Serveis

La CNMC demana a Renfe que faciliti als seus competidors la possibilitat d’oferir bitllets combinats amb Rodalies

Competència emplaça la companyia a aportar informació sobre els trens que combinen servei públic i comercial

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha demanat a la companyia Renfe que faciliti als seus competidors en alta velocitat en el transport de viatgers –actualment Ouigo i a partir de l’any que ve ILSA– la possibilitat d’oferir un bitllet combinat als seus clients “en condicions no discriminatòries” perquè puguin utilitzar el servei de Rodalies.

Renfe compta amb aquest servei per als viatgers que agafen l’AVE o una línia de llarga distància, ja que poden disposar d’un bitllet de Rodalies gratuït en origen i destí. La CNMC vol evitar que això sigui un avantatge per a la companyia. L’organisme també emplaça Renfe a aportar informació sobre els anomenats ’trens sinergiats’, que combinen places de servei públic amb comercial.

La CNMC ordena la separació comptable entre ingressos i despeses dels serveis públics (Rodalies i Regionals) i els serveis comercials (AVE i Llarga Distància) per assegurar-se que no hi ha “subvencions creuades d’uns serveis a uns altres de forma que no es distorsioni la competència dels serveis d’alta velocitat”. Per això, insta Renfe a aportar informació anual sobre els seus comptes i notificar els canvis en la comptabilitat si s’escau.

L’any 2019, els serveis públics ferroviaris (Rodalies i Regionals) van suposar per a Renfe uns ingressos de 2.066 milions d’euros, dels quals 1.205 milions d’euros procedien de subvencions. A més, aquests serveis van generar dues terceres parts del total d’ingressos del sector del transport de viatgers per ferrocarril (3.500 euros).

El contracte entre Renfe i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana permet que, en alguns trajectes que coincideixen els serveis públics amb els comercials, algunes places d’aquests trens es destinin a ús comercial i altres a serveis públics, ambdós amb les mateixes tarifes. D’aquesta manera, es poden aprofitar i ocupar les places dels trens i reduir els costos.

Davant un escenari de baixa ocupació en els trens comercials, apunta la CNMC, Renfe podria augmentar la proporció de places reservades per a serveis públics i incrementar la rendibilitat del servei comercial, ja que una part substancial del cost del tren podria ser compensat mitjançant subvencions. Per tot això, Competència ha imposat a l’empresa l’obligació d’aportar informació per supervisar adequadament aquests serveis.

Amb tot, la CNMC determina, en una resolució, que la companyia separa correctament els ingressos i les despeses dels serveis públics (Rodalies i Regionals) i els serveis comercials (AVE i llarga distància).

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.