Política

Torrent veu “imprescindible” el consens territorial per ampliar El Prat

El conseller d’Empresa i Treball defensa que el pacte aconseguit és un “principi d’acord”

El conseller d’Empresa i Treball, el republicà Roger Torrent, considera “imprescindible” el consens territorial per a l’ampliació de l’Aeroport del Prat i subratlla que qualsevol actuació ha d’estar “supeditada” a complir els criteris mediambientals exigits per la Comunitat Europea (CE). Dilluns passat, Govern i Generalitat van anunciar un acord per “desbloquejar” la inversió de 1.700 milions d’euros proposada per Aena per ampliar El Prat i per connectar, a més, els aeroports de Barcelona, Girona i Reus (Tarragona) amb l’alta velocitat ferroviària. L’acord, lluny de comptar amb el suport unànime del territori, ha suscitat el rebuig d’ecologistes i de diversos alcaldes, entre ells el de El Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, i la de Barcelona, Ada Colau. Mijoler ha acusat el Govern d’haver actuat amb “deslleialtat” i d’haver “cedit al xantatge d’Aena”, mentre Colau creu que es tracta d’un “negoci” per a unes poques empreses que volen fer grans beneficis a costa d’especular amb el territori.

En una entrevista amb EFE, Torrent fa una crida a la calma i assegura que és “imprescindible” que hi hagi un diàleg i un debat amb tots els agents implicats i amb les administracions locals i comarcals, ja que és “fonamental” tenir el consens del territori perquè el projecte tiri endavant.

El conseller defensa que el pacte aconseguit és un “principi d’acord” per treballar en el marc del Pla Director les possibles inversions que es faran en l’Aeroport del Prat.

Per a Torrent, l’aeroport és un factor de “competitivitat” de l’economia i de la societat catalana, per la qual cosa des del Govern estan disposats a parlar de la millora de la infraestructura, però també de les connexions del Prat amb el conjunt del territori, especialment amb els aeròdroms catalans de Girona, Reus i també Alguaire (Lleida).

El conseller creu a més convenient abordar amb el Govern la nova “governança” de l’aeroport barceloní i el traspàs de la seva gestió a la Generalitat, com fa anys que es reivindica des de Catalunya: “Ara -assegura- és el millor moment per posar-ho damunt de la taula”.

“Si volem una infraestructura del segle XXI, l’hem de gestionar com una infraestructura del segle XXI. No podem plantejar una modernització de l’aeroport i fer-ho amb mètodes antics”, sosté Torrent.

Per això considera molt important el Pla Director, que fixa el calendari i les inversions per poder treballar i definir el model d’aeroport que reclama el Govern.

Aquest Pla Director “ens permet pensar i fer i que no estiguem segrestats per l’agenda d’Aena, que era una de les condicions que se’ns imposava amb aquest calendari draconià”, assenyala Torrent.

L’ampliació que planteja Aena implicaria construir una nova terminal satèl·lit i allargar en 500 metres la tercera pista del Prat, però es topa amb un escull: suposaria edificar a l’espai protegit del Delta del Llobregat, que forma part de la xarxa europea Natura 2000, la qual cosa significa que és necessari l’aval de la Comissió Europea, encarregada de protegir aquests espais naturals.

El conseller indica, en aquest sentit, que qualsevol decisió sobre el futur de l’aeroport ha d’estar supeditada a uns criteris mediambientals que no solament es marquen des de Catalunya, sinó que és un “requisit imprescindible” que posa Europa.

“Hem de ser capaços de trobar un projecte de millora de la infraestructura que preservi els valors mediambientals”, però que també protegeixi la biodiversitat i l’entorn natural i agrícola de l’aeroport i serveixi com a “palanca de reflexió al voltant del país que volem”, apunta el conseller.

Torrent assegura que hi ha “consens” i un posicionament compartit dins del Govern sobre l’ampliació del Prat.

Sobre la possibilitat anunciada per la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, que l’ampliació estigui operativa el 2030, Torrent assevera que avançar-se en l’horitzó és “menysprear” tot el procés que en paral·lel s’ha de fer, “perquè condiciona les decisions” i cal fer les coses bé.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.