Societat

El MWC afronta una edició clau entre l’espasa i la paret

Pressionada per una llarga absència, la virtualitat i la deserció dels expositors, la fira de mobilitat arrenca demà obligada a reivindicar la seva utilitat

El nombre d’assistents pot caure a una tercera part

El Mobile World Congress (MWC) encetarà demà una edició absolutament crucial per definir el futur d’aquesta fira tecnològica colossal, acostumada a vantar-se, any rere any, d’un creixement constant (i gairebé obligat) en assistència i impacte econòmic. Enguany, però, tot és diferent. La darrera edició del Mobile es va fer no fa 12 mesos, sinó 28, en un entorn feliçment prepandèmic. L’arribada del coronavirus va obligar a suspendre in extremis l’edició del febrer del 2020 i la del febrer del 2021 es va ajornar fins demà, confiant que l’estiu afavoriria la celebració de la fira més popular de la ciutat. El MWC, doncs, hi torna, però serà molt diferent. Sense presentacions multitudinàries de mòbils, sense els nous dispositius a l’abast per ser grapejats pel primer que passi, sense encaixades de mà en tot moment... De l’edició d’enguany, per tant, segurament no importarà tant la tecnologia que s’hi presenti com el mateix decurs de la fira, que necessita reivindicar-se com a necessària després de més de dos anys sense edicions. Durant aquest temps, el sector tecnològic s’ha adaptat a la nova situació amb presentacions virtuals i reunions de treball telemàtiques que poden fer trontollar el model del MWC. I la prova és que, malgrat les exigents mesures anti-Covid que s’hauran de seguir per garantir la seguretat de la mostra, moltes de les grans marques del sector no hi seran presents.

I no només això. El volum de visitants també registrarà un daltabaix. Acostumat a superar els 100.000 visitants, enguany el MWC s’haurà de conformar amb molts menys. John Hoffman, el conseller delegat de la GSMA –l’associació que aplega el sector de les telecomunicacions mòbils i que organitza la fira–, s’ha negat en reiterades ocasions a oferir una previsió, però sí que ha admès entre bastidors que la xifra d’uns 35.000 visitants, amb la qual s’ha especulat, pren força si es comptabilitzen els assistents presencials i també els virtuals.

Perquè aquest MWC tindrà activitat al recinte firal de l’Hospitalet però també a la xarxa, per on s’articularà bona part de la participació. El MWC és una visita habitual de milers d’alts directius de tot el món i amb un alt percentatge d’asiàtics. Enguany les restriccions de viatges i la por al contagi reduiran molt aquesta presència internacional, però tot i això Hoffman preveu la presència de participants d’un centenar de països, “un fet impressionant si tenim en compte l’actual complexitat de la mobilitat”.

Tot i el context pandèmic, Hoffman és un ferm defensor de la presencialitat. “La interacció humana és una necessitat que afavoreix els negocis”, defensa. També té clar que podran demostrar que “tornar a fer un gran esdeveniment presencial és completament segur si ho fas tot bé”.

És per aquest motiu que els assistents a la fira hauran de presentar un test negatiu fet en les 72 hores precedents per tal d’accedir al recinte. A més, només es podrà fer amb mascareta FFP2 i respectant l’entorn touchless que s’ha ideat. La intenció és que els congressistes toquin com menys coses millor. Començant per l’acreditació, que per primera vegada no serà física sinó que es durà al mòbil. Des del telèfon també es podrà reservar cita per fer les proves de la Covid a l’entrada del recinte en cas que no se’n tingui una de vàlida. “Aquest any tota l’experiència del MWC haurà canviat”, avança Hoffman.

Absències sonades

Per començar, un dels aspectes que més criden l’atenció és que firmes referencials com Samsung, Sony, Xiaomi, Ericsson, Qualcomm, Lenovo, Nokia i Xiaomi, entre altres, han descartat ser presents físicament al MWC. Es trobaran a faltar, doncs, els estands d’alguns dels principals productors de dispositius i infraestructura mòbil, però també hi faran el salt algunes operadores com Vodafone i Deutsche Telekom, que, al capdavall, són les que organitzen la festa. La GSMA, al contrari que altres anys, no ha ofert dades sobre el volum d’expositors o els metres quadrats ocupats de la fira. Però sí que se sap que esdeveniments com el 4YFN, que abans es feien al recinte de Montjuïc, ara s’han integrat al de l’Hospitalet perquè hi havia espai disponible.

Els efectes de la baixa volada d’aquesta edició ja s’han fet palesos el cap de setmana previ a la fira. Altres anys, les grans marques aprofitaven la confluència de periodistes tecnològics a la ciutat per presentar nous models de mòbils. Enguany no hi ha moviment. Ahir va ser un dia tranquil i en l’agenda d’avui només destaca un dinar institucional de benvinguda al mercat de la Boqueria, la presentació d’un projecte pilot de connectivitat 5G als Ferrocarrils de la Generalitat i el sopar de gala amb la tradicional presència del rei.

Amb tot, a partir de demà, dilluns, el MWC sí que presentarà un programa més potent, que hauria de permetre veure moltes més aplicacions del 5G, aplicat a la mobilitat però també a les samarretes, i disposarà de ponències de figures rellevants com Elon Musk, per videconferència, o del pensador i historiador Yuval Noah Harari.

LA FRASE

Més enllà del nombre de visitants, el millor d’aquest MWC i el veritable èxit és obrir portes i fer-lo
John Hoffman
Conseller delegat de GSMA

LES XIFRES

399
euros
és el preu mínim de les entrades per accedir al congrés de manera virtual. L’accés complet costa 699 euros.
21
euros
valen les entrades rebaixades per a professionals locals. La resta oscil·len entre els 699 i els 4.195 euros.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.