Barcelona té una alternativa a l’ampliació del Prat
L’Ajuntament presenta un estudi que aposta per millores dintre del perímetre actual
Denuncien inconcreció d’Aena
La proposta d’ampliació de l’aeroport del Prat que fa Aena suposaria un 33% més d’emissions de CO2 anuals. Aquesta és una de les conclusions de l’estudi encarregat per l’Ajuntament a Barcelona Regional sobre l’encaix ambiental de l’aeroport. Aquest estudi presenta com a alternativa al projecte d’Aena una proposta híbrida consistent en l’actualització de la infraestructura dins del seu perímetre actual, amb la construcció de la nova terminal satèl·lit, i mesures d’eficiència en la gestió del trànsit aeri i d’operacions. A més, recomana assegurar la intermodalitat entre l’aeroport i el tren d’alta velocitat, així com buscar fórmules que permetin la substitució de vols de curt radi per viatges en ferrocarril, i la millora de l’accessibilitat a l’aeroport de Girona des de Barcelona per facilitar que el trànsit basculi cap a Girona a mesura que l’aeroport de Barcelona s’ompli.
“Hi ha alternatives per renovar l’aeroport de Barcelona millors que la que proposa Aena”, va reconèixer ahir la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, durant la presentació de l’estudi. Sanz va assegurar que cal “donar veu als experts” i va rebutjar la proposta d’Aena, sobre la qual va dir que no la coneixen en profunditat perquè no s’han aportat informes ni s’ha concretat quin és el projecte, quins són els seus objectius, amb quines aerolínies es comptaria per a l’ampliació, i no s’han aportat dades del seu impacte.
Tant Sanz com el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, van denunciar que el projecte d’ampliació presentat per Aena, que inclou el creixement en 500 metres d’una de les pistes dintre de l’espai natural protegit de la Ricarda, va en contra dels objectius contra el canvi climàtic que han assumit totes les administracions i que Europa està reclamant, a banda que suposaria la pèrdua irreparable d’un ecosistema com la Ricarda, i van posar en dubte que la Unió Europea hi doni el vistiplau. “No es pot ampliar i destruir un ecosistema i després mirar de compensar-ho”, va denunciar la tinenta d’alcaldia, que també va recordar que Aena té encara pendent fer front a les compensacions acordades en la darrera ampliació de l’aeroport.
La intenció de l’Ajuntament de Barcelona és portar el document a la taula tècnica de treball que impulsa el govern de la Generalitat. Aquest informe planteja quatre alternatives i analitza també la proposta d’Aena. La primera opció és la de dues pistes independents; la segona, l’ampliació de 500 metres sobre la Ricarda; la tercera, la construcció d’una pista satèl·lit sobre el mar; la quarta, l’impuls d’un sistema aeroportuari entre Barcelona i Girona, i la cinquena, mantenir l’àrea actual amb millores infraestructurals i operacionals amb substitució de vols de curt abast. Janet Sanz va mantenir que amb aquest informe queda demostrat que es pot anar més enllà de les opcions de “blanc o negre” plantejades per Aena, i va acusar-los de “començar el hub per la teulada”.