Protesta al Prat contra l’ampliació de l’aeroport i l’eixample sud de la vila
Centenars de manifestants marxen en defensa del delta del Llobregat i el seu valor mediambiental
Denuncien la destrucció d’àrees naturals insubstituïbles
“Maurici Lucena, l’aeroport a casa teva”, en clara al·lusió al president d’Aena, junt amb “Salvem el delta” i “No passaran”, van ser alguns dels lemes més corejats ahir durant la manifestació que va reunir centenars de persones al Prat de Llobregat com a protesta per l’ampliació de l’aeroport amb 500 metres més a la tercera pista, i també contra les obres de la nova àrea residencial estratègica (ARE) sud, una extensió urbanística que quedarà a tocar, a uns cent metres, de la llera del riu Llobregat.
Convocada per un seguit d’organitzacions, com ara Ni un Pam de Terra, Ecologistes en Acció, Zeroport, SOSBaixiLH, així com diverses plataformes veïnals, la marxa, que es va engegar ahir al migdia precisament on ja s’han començat a fer els treballs de l’ARE, l’anomenat “eixample sud” del Prat, a la cruïlla de l’avinguda Onze de Setembre amb la carretera de la Bunyola, va circular per diversos carrers del municipi fins a la plaça de la Vila, davant de l’ajuntament.
Entre els assistents, encapçalats per una pancarta que resava “Protegim el delta”, hi havia una àmplia representació de pagesos de la zona. Els manifestants duien banderes blaves i portaven carxofes florides a les mans, un producte que lluita per obtenir la indicació geogràfica protegida i un dels símbols de l’horta del Prat.
Abans d’iniciar el recorregut, els convocants van expressar en diversos parlaments la preocupació per l’afectació que aquests projectes tindran en l’entorn natural del Llobregat i pel caràcter d’especulació urbanística i d’infraestructures “faraòniques” de conseqüències que amenacen de ser irreversibles. “Les obres afecten uns camps situats a l’àrea important per a la conservació de les aus i la biodiversitat (IBA) 140 del delta del Llobregat”, va assenyalar Pere Bonet, portaveu de l’entitat ecologista Ni un Pam de Terra, per a qui és vital la defensa d’aquest espai tant des del punt de vista de preservació del medi ambient com pel seu valor paisatgístic. En aquest sentit, el representant de Ni un Pam de Terra, que ja fa més d’un any que convoca mobilitzacions, entre les quals una moció en el ple del consistori pratenc, va qualificar d’“error” el fet que tant l’Ajuntament del Prat com la Generalitat hagin donat via lliure a l’inici de les obres a la zona.
L’altra actuació que van rebutjar de ple els manifestants és l’allargament de la tercera pista de l’aeroport, una infraestructura a la qual en aquest cas sí que s’oposa l’Ajuntament. Les obres, asseguren, danyaran irremeiablement l’estany de la Ricarda, una zona humida amb més de 300 anys d’història, que subratllen que és insubstituïble. La Ricarda és un vestigi del que anys enrere va ser el curs del Llobregat. “És una zona humida, no un llac artificial, i és important conservar l’ecosistema, no es podria reproduir creant una altra llacuna al delta”, va recordar Bonet.
Durant la marxa, els manifestants es van aturar per simular un mercat ambulant i van escenificar una parada de venda de maons, ciment i blocs de formigó, com a crítica al creixement urbanístic desmesurat que volen evitar. En arribar a la plaça de la Vila, els manifestants van fer esclatar uns globus, també com a símbol de l’explosió constructora que pateix el Prat.
Illa reclama a Aragonès un suport “nítid” a l’ampliació
El secretari d’organització del PSC, Salvador Illa, va tornar a defensar ahir l’ampliació de l’aeroport del Prat en un acte a la terminal 1, envoltat de representants del municipalisme socialista de Barcelona i el Baix Llobregat. Illa va instar el president de la Generalitat, Pere Aragonès, a “liderar amb nitidesa” l’ampliació de la infraestructura, i va assegurar que si ho fa estaran “al seu costat”, sempre que es faci “amb respecte al medi ambient, la qualitat de vida de les persones i a favor de la generació de riquesa”. Illa va assegurar que “els llocs de treball que es crearan són 15 vegades els que estan en risc amb el tancament de Nissan”. En l’acte, hi eren presents diversos alcaldes de l’àrea metropolitana i el primer tinent d’alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni. Aquest va declarar que l’ampliació de l’aeròdrom del Prat és “transcendent per al futur i la prosperitat dels municipis”, per la qual cosa va reclamar el màxim consens institucional.