Política

El Marroc cancel·la el Pas de l’Estret

Exclou els ports espanyols de la ruta dels emigrants europeus que cada any retornen al Marroc de vacances

Des de França i Itàlia és molt més car i, per segon any, la majoria no podran viatjar

L’anomenada operació Pas de l’Estret (OPE), a través de la qual cada estiu més de tres milions de ciutadans europeus d’origen marroquí travessen en vehicle la península Ibèrica per passar les vacances al Marroc i visitar-hi la família, enguany tampoc es durà a terme des dels ports espanyols. La decisió l’ha pres el govern marroquí, sense consultar l’Estat espanyol, però ve precedida per la recent crisi diplomàtica arran de l’acolliment del líder sahrauí en un hospital de la Rioja.

El regne magribí s’ha limitat a anunciar a través d’un comunicat que enguany el dispositiu es durà a terme “des dels mateixos ports que l’any passat”. És a dir, els francesos de Marsella i Seta, i l’italià de Gènova. El comunicat no especifica els motius de la cancel·lació de l’operació des dels ports espanyols, i tampoc si la mesura abasta tot l’estiu o es podria flexibilitzar a l’agost, després de la Festa del Xai. Fonts del Ministeri d’Afers Exteriors espanyol han preferit no atiar noves polèmiques amb el Marroc, tot i els forts perjudicis econòmics per a les poblacions andaluses frontereres. De fet, han assenyalat que l’exclusió dels ports espanyols es deu a la necessitat d’“extremar la seguretat” pel temor del coronavirus i evitar les aglomeracions habituals. Una decisió que té “un esquema similar al de l’any passat”, quan a causa de la pandèmia també es va cancel·lar l’OPE.

Els principals perjudicats per la decisió marroquina són els viatgers que retornen a veure les famílies que tenen al Marroc. L’any passat, l’OPE ja no es va dur a terme a causa de la pandèmia, que mantenia paralitzada tot Europa. Els ports espanyols més afectats per la decisió unilateral del Marroc són Algesires, Tarifa, Motril, Almeria i Ceuta. És una pèrdua de negoci especialment important per a les navilieres. Per exemple, una família d’emigrants de quatre membres gasta uns 250 euros de mitjana per trajecte si embarca amb el seu cotxe a les costes andaluses. Per contra, el trajecte és més llarg –unes 40 hores– i molt més car si es fa des dels ports francesos o italians, i pot costar uns 1.300 euros en el millor dels casos. L’any passat, els que van poder anar a França a agafar un ferri els va costar uns 2.700 euros.

Els vols, no per a tothom

La notícia és un cop dur per als plans dels emigrants marroquins, la gran majoria dels quals ja no van poder veure la família el 2019, i ara veuen com les possibilitats logístiques se’ls compliquen amb un viatge també més car, impossible per a molts. La decisió ha estat rebuda amb pena i indignació entre la comunitat marroquina, que sols a l’Estat espanyol supera les 860.000 persones. L’últim any que va tenir lloc l’OPE, les navilieres van transportar 3.242.970 persones i 760.215 vehicles, que havien travessat la península Ibérica. Suposaven un 3% més que el 2018, segons dades del Ministeri de l’Interior.

“L’any passat, amb la pandèmia, es podia comprendre, però ara és una garrotada. No s’entén de cap manera, sobretot quan el Marroc permetrà els vols amb altres països”, indica Adil Attlbi, que fa tres anys que no viatja a Tànger per veure els pares. Els vols són una opció, “però no tothom se la pot permetre”, assenyala el president de l’Associació Marroquina per a la Integració d’Immigrants, Ahmed Khalifa.

Traduït en xifres, el volum de persones que les navilieres calculen enguany no superarà les 250.000, menys d’un 10% de les que arriben en vaixell un any normal. Fonts de les navilieres indiquen que al Marroc causa molta preocupació l’aglomeració de milers de persones als molls, àrees de descans i ports en plena pandèmia. El Marroc té un terç de la població vacunada i, almenys oficialment, les taxes de morts i contagis no han estat gaire altes. Khalifa considera que la decisió del Marroc és “prudent” i està relacionada amb la voluntat de “tenir un control estricte del virus”.

Les navilieres lamenten que el govern marroquí hagi desestimat la possibilitat d’habilitar ferris que sortissin des de Barcelona per tal de repartir els viatgers i donar servei als 223.000 marroquins residents a Catalunya. Els passatgers hauran de presentar un test PCR abans d’embarcar-se i fer-se’n un altre al mateix vaixell.

LES XIFRES

3,2
milions
de passatgers i 760.215 vehicles van transitar el 2019 per l’Estat espanyol durant l’operació.
250
euros
costa el ferri de mitjana a una família de quatre membres des d’un port espanyol. Des de França, 2.700.

Pèrdues milionàries a Algesires

El president de l’Autoritat Portuària de la badia d’Algesires, Gerardo Landaluce, ha rebut “amb preocupació” la suspensió de l’OPE, per a la qual s’havien començat a abordar els preparatius. “Continuarem pendents de les novetats” i “preparats” per “si es produeix l’obertura de fronteres”, assenyalava. A Algesires i Tarifa, entre el 15 de juny i el 15 de setembre, hi acostuma a haver unes cinquanta rotacions diàries de vaixells que creuen l’estret de Gibraltar. La decisió del Marroc suposa la pèrdua de “milions d’euros” per a l’eixam d’empreses que treballen donant servei a les navilieres: bugaderia, residus, restauració, remolcadors, etc. El president de l’Associació de Serveis Portuaris d’Algesires, Manuel Piedra, assegura: “És similar a quan un fórmula 1 s’atura en un box i té dinou mecànics, cadascun especialitzat en una cosa... Es tracta de dotzenes d’empreses que fan que un vaixell estigui a punt per salpar i milers d’euros en cada escala.”

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.