Economia

El tancament del canal de Suez costa 400 milions al comerç cada hora

Draguen 20.000 m³ de sorra per intentar desencallar el vaixell i creuen que es podria aconseguir avui

Més de 200 bucs s’esperen a passar i el petroli va a l’alça

Més de 230 vaixells de càrrega estaven ahir ancorats mentre esperaven de poder travessar la drecera que uneix els mars Roig i Mediterrani, el canal de Suez. Per aquesta ruta clau del comerç mundial, perquè uneix Àsia i Europa tot estalviant-se de fer el tomb sencer al continent africà, hi passa el 12% del comerç mundial. La ruta està blocada des que, dimarts passat, un enorme buc contenidor, l’Ever Given, amb 400 metres de longitud, hi va acabar atrapat a causa de forts vents.

Els treballs per desencallar-lo van continuar ahir, amb l’objectiu de dragar uns 20.000 m³ de sorra. L’Autoritat del Canal de Suez ha anunciat que ja han aconseguit retirar el 87% de la sorra de la part de davant del vaixell, però l’operació és complexa perquè les dragues no poden acostar-se a més de deu metres de la proa perquè el sòl col·lapsaria de forma natural. L’empresa japonesa propietària del buc, de bandera panamenya, va dir ahir que esperen desencallar-lo aquesta mateixa nit. El bloqueig reté mercaderies per valor de 9.600 milions de dòlars i té un cost per al comerç mundial de 400 milions cada hora, segons el servei d’anàlisi Lloyd’s List.

El 25% dels contenidors

El 2020 van transitar 18.829 vaixells pel canal i el 25% dels contenidors que viatgen per tot el món. Les imatges de satèl·lit mostren que 107 estan ara aturats entre la costa egípcia i la península del Sinaí tot esperant la reobertura. Altres armadors han començat a buscar rutes alternatives per saltar el bloqueig. Els ports de destinació, com el d’Anvers i el de Barcelona, van explicar ahir que treballen amb normalitat, però que poden partir afectacions si el bloqueig es manté molts de dies.

Un dels béns més afectats per aquest accident és el petroli, el 7% del qual viatja pel canal. Dimecres, just després del bloqueig, el preu del cru als mercats internacionals es enfilar del 6%, i es mantenia a l’alça fins que dijous va descendir del 3%. Els inversors refredaven així les pujades, confiats en una solució ràpida al tancament del canal. Però ahir el barril del petroli intermedi (Texas) va pujar de nou, del 2,07%, en els contractes a futurs al començament de les cotitzacions. És un símptoma que la inestabilitat no s’ha aturat i que els inversors tenen por d’un allargament del bloqueig del canal –on ara fan cua 24 petroliers– que escurci l’oferta de cru. La matèria energètica reflecteix qualsevol daltabaix. La vicepresidenta de mercats de cru de Rystad Energy explica: “Els mercats de petroli oscil·len sense control de guanys en un clar senyal a la incertesa que el bloqueig i els confinaments europeus causen.”

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.