Infraestructures

L’Estat inclou el ramal de la MAT en la seva planificació

El Ministeri per a la Transició Ecològica veu “inviables” les alternatives a la infraestructura entre Santa Coloma i Riudarenes

REE debat amb les administracions la possibilitat de variar el traçat

L’Estat manté el ramal de la MAT entre Santa Coloma de Farners i Riudarenes i la subestació dels 400 kV de Riudarenes (Selva) dins la proposta de planificació energètica per al període 2021-2026, segons va informar ahir l’agència ACN. Paral·lelament, el gestor de la xarxa de distribució, Red Eléctrica, debat amb les administracions la possibilitat de variar el traçat via reunions tècniques de treball.

El document que ha publicat el ministeri per a la Transició Ecològica situa l’entrada en servei de la línia per d’aquí a dos anys, el 2023. Recorda que el projecte per fer una estesa aèria que creuï les Guilleries ja té declaració d’impacte ambiental (DIA).

La proposta de planificació elèctrica que fa l’Estat recorda que “el gestor de la xarxa de distribució ha valorat alternatives amb un cost superior a les plantejades a la xarxa de transport”. I que, en el cas de Riudarenes, REE ja les considera “inviables” a la xarxa de distribució.

La proposta de planificació elèctrica que el ministeri ha tret a exposició pública abasta el període 2021-2026. S’hi inclouen tots aquells projectes vinculats a les xarxes elèctriques de transport d’arreu de l’Estat. I, com ja recollia l’anterior document, el ministeri hi manté el projecte de ramal de la MAT a Riudarenes, tot i que, entre altres acords que s’hi oposen, hi ha una proposició no de llei del Congrés del 2016 que en demanava la derogació.

Dins la planificació per a Catalunya, el document recull que s’ha de construir una nova subestació de 400 kV a Riudarenes, amb circuits d’entrada i sortida des del tram de la MAT que s’estén de Vic a Bescanó (Gironès).

En la reunió virtual de finals de gener amb representants de la Generalitat, la Diputació i el Consell Comarcal de la Selva, REE va avenir-se a estudiar traçats alternatius al ramal. L’un vindria des de Sant Celoni (Vallès Oriental), al sud, i l’altre, des del nord del país, des de la subestació de Bescanó (Gironès), aprofitant infraestructures ja existents com ara l’autopista. Des del 29 de gener hi ha hagut una reunió de treball (divendres) i demà n’hi ha una altra.

LA XIFRA

7
eurodiputats
han demanat a la Comissió Europea que derogui el projecte del ramal de la MAT per “innecessari”.

No a la MAT: al·legacions i fotografies

La plataforma No a la MAT Selva insta a presentar al·legacions “en massa” fins al 21 d’abril a la proposta del ministeri i critica que el projecte es mantingui tot i la taula de treball per buscar-hi alternatives. A més, No a la MAT prepara una exposició a la Casa de la Paraula de Santa Coloma –del 23 d’abril al 9 de maig– de la fotògrafa alemanya Sonja Stich, especialitzada en natura. La mostra duu el nom d’El crit del bosc i documenta l’afectació del ramal als boscos de les Guilleries.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.