Infraestructures

El túnel de Lilla de l’A-27 es retarda ara fins al 2023

El ministre Ábalos va ser ahir a l’acabament de la perforació i va anunciar la licitació del tram fins a Montblanc

El projecte s’arrossega des del 1995

Més retard. El ministre de Transports i Mobilitat, José Luis Ábalos, va avançar ahir que la construcció del túnel del coll de Lilla, una infraestructura bàsica de la futura A-27 en què el ministeri s’ha trobat multitud de problemes, es podria retardar fins a principis del 2023 i no acabar-se el 2022 com estava previst en el darrer calendari. Ábalos va visitar ahir l’obra, a cavall entre l’Alt Camp i la Conca de Barberà, amb motiu del final de les obres de perforació. Els treballs, la perforació de dos túnels paral·lels d’un quilòmetre i mig, s’han allargat tretze anys i, finalment i després de diferents encariments, el cost s’ha enfilat fins als 114 milions d’euros. “Assolim una gran fita, s’obre una porta de l’interior de Catalunya”, va afirmar Ábalos.

El projecte de l’A-27, iniciat amb l’estudi informatiu l’any 1999 però que ja era al pla de Carreteres del 1995, és, en realitat, el desdoblament del tram entre Tarragona i Montblanc de l’N-240, la carretera que uneix Tarragona amb Bilbao passant per Lleida, Osca, Pamplona i Vitòria. En tot cas, la carretera ha de permetre connectar el port de Tarragona i l’estació del tren d’alta velocitat amb la plana de Lleida i, per tant, la indústria agroalimentària, i aquests dos pols econòmics amb el nord de la península Ibèrica.

En la seva visita, Ábalos també va anunciar la licitació del projecte de la part final del tram de l’autovia de Tarragona a Montblanc, des de la pedania de Lilla fins a l’AP-2 a la capital de la Conca de Barberà. La darrera previsió que havia donat el ministeri era que aquest darrer tram de l’obra s’inauguraria el 2022.

L’estudi informatiu dividia el traçat en quatre trams: Tarragona - el Morell (7,8 km), el Morell - variant de Valls (9,5 km), variant de Valls (5 km) i Valls-Montblanc (5,1 km). La inversió prevista total era d’uns 270 milions d’euros, ara ja superats àmpliament. Les obres van estar aturades per les retallades de Foment del juliol del 2010 tot i que estaven executades en un 30%. La represa del túnel no va arribar fins al mes d’octubre del 2019.

LA XIFRA

13
anys
han durat les obres de perforació del túnel, aturades per raons econòmiques i logístiques diverses vegades.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.