Educació

Educació

Revifa el debat dels horaris

La plataforma que defensa la jornada contínua escolar convoca concentracions dissabte per reclamar-ne la lliure elecció

Educació creu que l’opció no beneficia l’aprenentatge de l’alumnat i fomenta la desigualtat social

El de la jornada contínua a les escoles és un debat que fa anys que dura i que la plataforma que la defensa vol revifar amb concentracions al carrer aquest dissabte. La plataforma Volem Jornada Contínua a Catalunya convida la comunitat educativa a concentrar-se, a les 12.30 h, a diferents espais de Barcelona, Tarragona, Girona i Mollerussa per exigir el dret de les escoles a escollir l’horari. Neus Arañó, portaveu del col·lectiu, explica: “La convocatòria es deu a la demanda de les famílies, ja que hem fet un sondeig a les escoles i instituts públics i concertats de Catalunya i el resultat ha estat que 18.000 famílies hi estan a favor.” La proposta de compactar la jornada lectiva de les 9 a les 14 h té també el suport de sindicats com ara Ustec, UGT, CGT i ANPE Catalunya. Més de 65.000 persones han signat el manifest i s’han aprovat mocions a favor en una quinzena d’ajuntaments. Però també té detractors, com ara la Fundació Jaume Bofill, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRPC) i el Departament d’Educació, que consideren que la mesura pot provocar desigualtats entre l’alumnat.

La plataforma planteja que les classes es concentrin al matí, amb dos descansos, de 10.30 a 10.50 h i de 12.30 a 12.40 h. A les 14 h s’acabarien les classes. Els alumnes podrien marxar a dinar a casa o dinar a l’escola i quedar-s’hi fins a les 16.30 h. A partir d’aquesta hora començarien les extraescolars. Els avantatges, segons els seus defensors, serien diversos: “Al matí els nens estan més receptius i es redueix molt l’absentisme de la tarda. Els que no dinen a l’escola fan quatre desplaçaments al dia i les famílies van molt estressades”, i el canvi suposaria un estalvi en despeses i contaminació. I s’incrementaria el temps que els infants passen amb les famílies a les tardes. Els sindicats, al seu torn, consideren que les reunions del professorat es podrien concentrar a les tardes i millorar l’organització dels centres.

“Tancar les escoles a la tarda perjudica tothom però s’accentua en l’alumnat més desfavorit”, sentencia Carles Martínez, director general de Polítiques Educatives del Departament d’Educació, que destaca que “no hi ha consens social” entorn de la jornada compactada “però sí en tenir els infants a l’escola fins a les 16 o les 17 h”. El perjudici general rau en el fet que la proposta de la jornada contínua no respecta el nombre de les cinc hores lectives actuals a primària i sis en l’ESO –els descansos resten mitja hora. Caldria, doncs, avançar l’horari lectiu o retardar el del dinar. “La neurociència estableix que a les 8 h els infants estan adormits, i l’horari saludable que defensem, per beneficiar l’alumne, estableix el dinar entre les 12 i les 14 h”, afirma Martínez. Els estudiants de secundària sobrepassen amb escreix aquest horari per dinar, ja que la sortida a les 15 h fa que molts dinin entre les 15.30 i les 16 h. “Hem de tenir en compte els ritmes cronobiològics”, diu Martínez, que alerta d’un altre factor: “Les famílies que no poden recollir els nens a les 14 h haurien de pagar les extraescolars. És un sistema educatiu pensat per a la classe mitjana.” La Jaume Bofill alerta que a les comunitats autònomes on s’aplica la jornada contínua molts menjadors acaben tancant per insostenibilitat, amb nens dinant sols a les 15 h i extraescolars encarides o anul·lades.

Prova pilot a 25 escoles
El curs 2012/2013 la llavors consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, va posar en marxa una prova pilot a 25 escoles de la jornada contínua. La prova continua, i el secretari general de Polítiques Educatives reconeix que encara s’ha de fer una prova “rigorosa” dels resultats del període experimental.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.