Societat

El Raval esclata contra els talls del servei elèctric

La repetida interrupció del subministrament posa en risc la salut de les persones i l’activitat comercial

El regidor Rabassa, poc optimista davant la falta de compromís de l’elèctrica Endesa

“Disset dies sense poder treballar per culpa dels talls de subministrament elèctric és una barbaritat.” Ho va explicar ahir al matí la Carme, propietària de la perruqueria canina Bub Bub, al número 34 del carrer de Sant Antoni Abad del barri del Raval de Barcelona. La Carme ha comptabilitzat els talls des del primer, el passat 11 de novembre, quan el subministrament elèctric va fallar “matí i tarda”, i des d’aleshores ha anotat totes les incidències fins a la darrera, el 14 de gener, quan l’apagada va ser entre les set i les nou del matí i a partir de les cinc de la tarda fins a les tres de la matinada.

Les deficiències en el servei elèctric al barri del Raval afecten la Carme i desenes de comerciants i centenars de veïns que, farts de suportar un servei nefast, ahir van començar la primera d’un seguit de mobilitzacions per exigir una millora en la xarxa elèctrica. Entitats socials de tots tipus que treballen al barri es van concentrar davant l’oficina d’atenció al client d’Endesa per lliurar-hi un manifest amb un seguit de reclamacions, tant d’indemnització pel dany causat com de millora.

Les entitats adverteixen que, més enllà dels perjudicis econòmics, la falta de llum als domicilis posa en risc la salut dels ciutadans, tant la física com la mental, i empitjora les condicions de vida de persones dependents, gent gran que viu sola, entre d’altres.

Flora Muñoz, una de les portaveus de la plataforma, va explicar ahir que la seva campanya es dirigeix cap a l’empresa però també cap a l’administració. Els problemes de subministrament són crònics, però aquest hivern, amb l’increment del fred, s’han produït increments de la demanda i, aleshores, la situació s’ha fet insostenible i ha posat de manifest “la falta d’inversió d’Endesa en les infraestructures”, segons els veïns.

Flora Muñoz va denunciar ahir que la resposta que dona la companyia, atribuint els talls elèctrics a sobrecàrregues per instal·lacions de llum manipulades només fa que “estigmatitzar el barri” i va reclamar a la companyia “una resposta al problema i una inversió real”.

La companyia ha respost que han reaccionat als problemes posant grups electrògens. La Carme va assegurar que el que es va posar al carrer on ella té la botiga “només hi va ser un parell de dies i després se’l van emportar”. En un altre cas, d’un altre grup al carrer Robadors, seria per donar servei a un local municipal, segons els veïns.

En el document entregat ahir a Endesa, els veïns demanen que s’estableixi una indemnització per les pèrdues que els talls provoquen a veïns i comerços, i també reivindiquen l’actualització de la xarxa i la implicació de l’administració local i autonòmica. Demanen una auditoria de la xarxa i que el cas es porti a fiscalia. Entre els fets que podrien ser objecte d’investigació hi ha un incendi que es va produir el divendres 8 al carrer Robadors, en un bloc on la deficiència del sistema elèctric va provocar les flames.

“Poques concrecions”

Poques hores després de la protesta, el regidor del districte de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, va fer públic a les xarxes socials que s’havia reunit amb Endesa i que la companyia havia adquirit alguns compromisos però “poques concrecions”. El regidor admet que el tema elèctric afecta sobretot el Raval i la Barceloneta, però també altres barris del districte, en un fenomen que Rabassa qualifica de “problema molt greu”.

Els talls en el servei elèctric són un problema que es reprodueix a moltes ciutats de l’àrea de Barcelona, per exemple a Badalona, on la companyia Endesa també s’ha reunit recentment amb l’ajuntament i davant l’alcalde, Xavier García Albiol, va adquirir el compromís de millorar la xarxa de subministrament.

La tarifa social de l’aigua creix

Les famílies que es van acollir al cànon social de l’aigua a Catalunya el 2020 van ser 59.879, 13% més que l’any anterior. En concret, el 2019 hi havia 52.540 famílies que es van acollir a aquesta bonificació, segons dades de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) recollides per l’agència ACN. La tarifa social de l’aigua aplica una bonificació del 100% del cànon de l’aigua, el que comporta entre un 10% i un 30% de la factura als col·lectius més vulnerables i en cas que el consum d’aigua no superi el primer tram del cànon. Si el consum és superior, la bonificació que s’aplica és del 50%.

D’altra banda, hi ha una segona bonificació vigent, que és l’ampliació per trams, que s’aplica en unitats de convivència de quatre membres o més. També reben un tractament tarifari especial els habitatges on conviuen persones amb un grau de discapacitat declarat que supera el 75%.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.