Educació

L’escola de les mil tesis

efemèride

L’Escola de Doctorat de la Universitat de Girona celebra el desè aniversari de la seva creació amb la presentació de la tesi número 1.000

El centre és una eina fonamental per contribuir a la recerca amb treballs que facin aportacions inèdites al coneixement

Actualment, els doctorands defensen unes 120 tesis a l’any

L’Escola de Doctorat de la Universitat de Girona (UdG) celebra el desè aniversari erigint-se en una eina imprescindible per estimular la recerca, a més de donar prestigi a la institució. Una fita que pren més rellevància si es té en compte que va ser la primera a crear-se a tot l’Estat. Una dècada de treball intens dels doctorands que s’ha traduït en 1.000 tesis, totes amb un element comú: fer una aportació inèdita de coneixement en els seus camps respectius. El director de l’escola, Miquel Solà, destaca: “És obvi que aquest fet és una feliç coincidència. Però no deixa d’indicar una dada rellevant: que s’ha defensat una mitjana de 100 tesis a l’any.” Tot i això, aquesta última dècada el nombre de tesis de la UdG ha anat en augment i actualment se’n defensen unes 120 cada any.

Una tesi doctoral no és un treball que queda dipositat en un arxiu com a material de consulta, si bé aquesta és una de les moltes utilitats que pot tenir. En aquest sentit, les dades parlen per si mateixes: set milions de consultes i cinc milions de descàrregues en aquests deu anys. El que és rellevant, segons Solà, és el valor que du implícit una tesi pel que fa a l’aportació de coneixement inèdit. A més, també contribueix a fer avançar les tècniques d’investigació i la influència que poden arribar a tenir.

El segon element és la importància que representen les tesis a l’hora d’aplicar-les a la societat pel que fa a la transferència de coneixement. En seria un exemple la tesi doctoral El règim jurídic del litoral català, del doctor Josep Maria Aguirre, professor de dret administratiu i docent del grau en turisme a la UdG. Aquesta tesi va servir de model a la Generalitat per redactar la nova llei de costes. La tesi del doctor Aguirre va rebre, a més, el premi extraordinari del doctorat en dret, economia i empresa l’any 2013. Així mateix, la tesi doctoral Integració 3D de detectors de píxels híbrids, que la Universitat de Girona (UdG) va incorporar al repositori de Tesis Doctorals en Xarxa (TDX) el 2007, va ser premiada per l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). “Les tesis doctorals són elements clau de la recerca i, un cop publicades, també són eines per aconseguir finançament per a projectes”, destaca Solà.

L’Escola de Doctorat vertebra l’organització acadèmica i administrativa al voltant dels estudis de doctorat. Aquesta unitat vetlla per la qualitat de l’oferta acadèmica en la formació d’investigadors i investigadores i fomenta l’excel·lència de la recerca, així com la col·laboració amb centres de recerca externs en l’àmbit nacional i internacional.

L’Agència per la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) ha dut a terme entre els primers mesos de l’any 2020 el setè estudi d’inserció laboral dels titulats i titulades d’educació superior de Catalunya. El resultat és eloqüent: el 95% dels doctors i doctores treballen al cap de tres anys d’haver finalitzat els estudis. En aquesta edició, es van enquestar –abans de la pandèmia– 1.945 persones doctorades entre els cursos 2014-2016, amb un 46% de taxa de resposta.

La tesi número 1.000

Una bona manera de comprendre el valor d’una tesi i de veure’n un exemple és llegir precisament la número 1.000, amb el títol La rellevància de l’experiència relacional per al benestar subjectiu de la infància: anàlisi de l’entorn familiar, escolar i local. La seva autora, Maria Josep Corominas Pérez, ha elaborat l’estudi en el marc del programa de doctorat en psicologia, salut i qualitat de vida, amb un ajut predoctoral de la Universitat de Girona en col·laboració amb l’Institut d’Infància i Adolescència de Barcelona. El ventall de temàtiques de les tesis és tan ampli com els catorze programes de l’escola, que abracen totes les disciplines, des de biologia molecular fins a turisme o història.

La primera escola de tot l’Estat

La creació de l’Escola de Doctorat de la Universitat de Girona (UdG) va tenir lloc el 2011, només uns mesos abans de la publicació del reial decret que regulava les ensenyances de doctorat al conjunt de l’Estat i, en particular, l’organització dels estudis de doctorat a partir de les escoles de doctorat.

Segons Miquel Solà, director de l’escola, és precisament “per aquest motiu que la UdG va ser pionera en molts aspectes, perquè va ser la primera que va crear una escola de doctorat en el marc de les universitats catalanes i espanyoles i, per tant, és la primera que celebra el desè aniversari.”

“Les tesis i la recerca van sempre de bracet”

J.T

L’Escola de Doctorat és, pel seu director, Miquel Solà, una eina que té una gran importància en àmbits com ara l’atracció i formació de talent, la recerca de l’excel·lència en l’activitat investigadora i la internacionalització.

Quina és la principal missió de l’escola?
Un dels objectius és contribuir a ser un referent pel que fa a la formació d’investigadors. Aquest és un element molt important. El doctorand tindrà les eines necessàries que l’avalaran com a investigador independent. I, juntament amb el director de la tesi, ajudarà a continuar millorant les tècniques d’investigació. Com a principal missió, hem de constituir un model organitzatiu tant acadèmic com administratiu al voltant dels estudis de doctorat que garanteixi la qualitat de l’oferta acadèmica i l’eficiència en la gestió, i que fomenti l’excel·lència de la recerca i la col·laboració interuniversitària, així com amb centres de recerca externs nacionals i internacionals.
Tesis i recerca, un tàndem virtuós?
Indispensable! Hem de tenir present que bona part de la recerca, o una part altíssima, prové precisament de les tesis. Pensi que, a més, tot aquest treball implica una aportació inèdita en el ram específic sobre el qual es fa la tesi, i això també representarà una via de finançament de projectes.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.