La sinistralitat viària es redueix un 40% el 2020
Es van registrar 105 víctimes mortals, mentre que el 2019 n’hi va haver 175
Preocupen els col·lectius de ciclistes i vianants, en què la reducció no és significativa, i l’acumulació d’accidents en caps de setmana
En un context de reducció de la mobilitat a causa de les restriccions imposades per la crisi sanitària, entre l’1 de gener i el 31 de desembre del 2020, 105 persones van morir en 96 accidents mortals a les carreteres catalanes, segons dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT). Aquesta xifra suposa un descens del 39,7% en el nombre de víctimes mortals respecte al mateix període de l’any anterior, en el qual van perdre la vida 175 persones en 161 sinistres, que representa un descens del nombre d’accidents mortals del 40% respecte al 2019. El director del SCT, Juli Gendrau, confirma que els confinaments s’han notat i, tot i que assegura que mentre hi hagi una sola víctima mortal les dades no es poden donar per bones, la reducció és “positiva” i permet assolir amb escreix l’objectiu de la UE de reducció del 50% de víctimes mortals a la carretera prenent com a referència l’any 2010, ja que s’assoleix una reducció del 57,3%. “Hem de continuar treballant per consolidar i mantenir la reducció de víctimes mortals”, manté el director del SCT, que considera “preocupants” les xifres de sinistralitat del desembre, quan 8 persones van perdre la vida a les carreteres catalanes, fet que suposa que en aquest mes no hi ha hagut cap reducció de la sinistralitat respecte al desembre de l’any passat. A més, destaca que 3 d’aquestes víctimes han estat vianants, un dels col·lectius vulnerables, junt amb els ciclistes, on menys s’ha notat la reducció del nombre de víctimes mortals el 2020.
Una altra dada destacable en la sinistralitat de l’any passat va ser l’augment dels accidents mortals amb un únic vehicle implicat: gairebé 4 de cada 10 accidents mortals –el 2019 van ser 3 de cada 10–. Gendrau apunta com a causes d’aquests accidents “les distraccions, l’excés de velocitat i la presència d’alcohol i drogues”. Per això justifica la campanya del SCT per evitar l’alcohol al voltant.
La sinistralitat els caps de setmana i dies festius és un altre element destacat, ja que es manté elevada. El 2020, 54 de les 105 persones mortes, un 51,4%, ho van ser en aquests dies.
El que es va incrementar el 2020 van ser les víctimes mortals en furgoneta, que van passar a ser 12 –el 2019 havien estat 9–. Juli Gendrau atribueix l’augment, molt centrat en els mesos del primer confinament, al cansament de molts autònoms que van treballar moltes hores en tasques logístiques, ja que molts accidents es van produir al vespre.