Successos

Catalunya tanca el balanç de sinistralitat del 2020 amb 105 víctimes mortals a les carreteres

Els col·lectius vulnerables representen un 38% del total de morts

Les víctimes mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya s’han reduït un 57,3%

El Servei Català de Trànsit (SCT) ha fet balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes. Segons les dades facilitades per l’SCT, des de l’1 de gener fins al 31 de desembre del 2020, 105 persones han mort en 96 accidents mortals a les carreteres catalanes. Això suposa un descens del 39,7% en el nombre de víctimes mortals respecte al mateix període de l’any passat, en el qual van perdre la vida 175 persones en 161 sinistres. Pel que fa a la xifra d’accidents mortals, hi ha hagut un descens del 40% respecte al 2019.

En comparació amb el 2010, any de referència per al compliment dels objectius europeus, les víctimes mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya s’han reduït un 57,3%, atès que fa una dècada havien perdut la vida 246 persones en el mateix període. S’ha de tenir en compte que la reducció de la sinistralitat s’ha produït en un context marcat pel descens de la mobilitat arran de les restriccions establertes per frenar la transmissió de la Covid-19.

Durant el mes de desembre 8 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes, el que suposa que en aquest mes no hi ha hagut cap reducció de la sinistralitat respecte al desembre de l’any passat, atès que van morir també 8 persones. Es tracta de l’únic mes en què no s’ha produït un descens en el nombre de víctimes respecte a l’any anterior, tret dels mesos de gener i febrer, en què encara no s’havien efectuat restriccions de mobilitat per frenar la propagació de la Covid-19.

Pel que fa als col·lectius vulnerables, han mort 21 motoristes, 8 ciclistes i 11 vianants, mentre que en el mateix període de 2019 havien mort 49 motoristes, 9 ciclistes i 12 vianants. El descens en la mortalitat és més notable en els motoristes, en canvi el nombre de ciclistes i vianants morts és quasi el mateix que l’any anterior. Les víctimes mortals d’aquests tres grups més fràgils representen un 38% del total de morts, malgrat que tenen un pes molt inferior en la mobilitat. En aquest sentit, el Servei Català de Trànsit apel·la a la responsabilitat compartida i a la necessitat d’una convivència respectuosa a la xarxa viària per reduir les víctimes, tenint en compte a més l’augment d’usuaris de bicicleta que s’ha detectat aquest any.

A banda, cal destacar el repunt en el nombre de víctimes mortals en furgonetes, amb 12 morts el 2020, per les 9 de 2019.

Una altra tendència en la sinistralitat del 2020 ha estat l’augment dels accidents mortals amb un únic vehicle implicat, tot i que en aquest darrer mes de desembre aquesta tendència s’ha estabilitzat. El 2020, el 38% del total d’accidents han estat sinistres amb un sol vehicle, mentre que l’any anterior aquest tipus d’accidents suposaven el 33% de la sinistralitat mortal i el 2010, el 28%. Convé destacar que els sinistres en solitari solen estar relacionats amb distraccions durant la conducció o amb la velocitat excessiva, i per tant es fa una crida a erradicar les distraccions i l’ús del mòbil al volant i també a respectar els límits de velocitat, atès que són conductes que provoquen morts.

Si analitzem les morts per dia de la setmana, observem que es manté l’elevada sinistralitat durant els caps de setmana o festius, generada, per tant, per la mobilitat d’oci. Enguany, 54 de les 105 persones mortes, un 51,4%, han patit els accidents en aquests tipus de dia.

Pel que fa a les carreteres que han registrat més víctimes mortals aquest 2020, l’N-340 i l’AP-7 encapçalen les vies amb més morts, amb 8 i 6 víctimes respectivament. L’A-2, la C-58, l’N-260 i l’N-240 han registrat 4 víctimes cadascuna.

Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals, la franja que ha sumat més morts a la carretera és la de 35 a 44 anys, amb 26 víctimes, 3 més que el 2019. D’altra banda, els canvis en la mobilitat soferts aquest 2020 arran de les restriccions, han capgirat les dades de sinistralitat en la franja de conductors de més de 65 anys. Si bé el 2019 els morts en aquesta franja d’edat s’elevaven a 43, el 2020 la xifra s’ha reduït a 16.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.