Economia

Els pescadors de Sant Jaume d’Enveja comencen a vendre angules vives a través de la seva cooperativa i a Internet

El projecte vol servir per valoritzar les captures artesanals i promocionar turísticament el municipi

Angules vives capturades pels pescadors de Sant Jaume d’Enveja poden ser ja adquirides a Internet. El projecte que fa cinc anys va impulsar l’Ajuntament ha acabat donant finalment el seus fruit i la cooperativa creada per la Societat de Pesca local ha efectuat recentment la primera transacció sota la marca pròpia ‘Angula Sant Jaume d’Enveja’.

El procés ha estat complex perquè, entre d’altres aspectes, ha obligat a posar al dia el mecanisme de venda que mantenia els pescadors fora de la comercialització. La cooperativa disposa dels mitjans per mantenir exemplars vius i poder-los vendre temps després. Tot plegat, segons apunten el consistori i la nova entitat, ha de servir per valoritzar les captures i promocionar el municipi.

La cooperativa i la marca disposen d’una pàgina web des d’on es poden efectuar comandes i consultes per adquirir angules vives, un producte gourmet que els pescadors solen vendre a una mitjana de 250 euros el quilo –preu que es multiplica als mercats–. Les ofereixen a majoristes, restauradors o particulars. Un salt considerable respecte fa només molt pocs anys, quan el producte capturat artesanalment al riu i les pesqueres del delta de l’Ebre –tal com subratlla la nova marca– era distribuït exclusivament pels grans comerciants.

“Nosaltres només les pescàvem, ens les compraven i ens n’oblidàvem d’elles. Amb la cooperativa li donem valor afegit, millorem la comercialització i el preu, amb una repercussió als nostres pescadors”, assegura Pasqual Bertomeu, secretari de la Societat de Pesca. Els excedents aportats es poden conservar i vendre mesos després, quan les captures siguin menors.

Però fins arribar a la primera venda, tancada directament amb un comerciant de la zona del Delta el passat 26 de desembre, el projecte ha passat per uns quants sotracs. De fet, els pescadors tradicionalment mai havien pogut entrar en el circuit de comercialització de les seves captures, atrapats dins d’un mecanisme de negociació i assignació de preus a la llotja de Deltebre que es trobava en mans d’un únic gran comprador, Angulas Roset. Així, el guanyador de la subhasta setmanal fixava el preu de compra de les captures al llarg de tot aquest període independentment de les quantitats que s’acabessin pescant, fet que sovint podia suposar vendre quantitats importants d’angules a preus molt baixos.

Aquest ha estat un dels primers obstacles que ha hagut de salvar. La intervenció de la Direcció General de Pesca ha permès posar al dia aquest mecanisme i permetre que els mateixos pescadors puguin tancar contractes amb altres venedors, que també valida la Llotja d’acord amb els preus allí fixats, per poder vendre les seves pròpies captures sota la seva marca, com a segon punt de venda.

L’Ajuntament de Sant Jaume d’Enveja, segons remarca el seu alcalde, Joan Castor Gonell, va apostar per aquesta opció des de bon principi, bastint una marca pròpia que vinculés el nom del municipi a un producte “d’excel·lència” autòcton, amb l’objectiu d’amplificar la promoció turística i ajudar els pescadors a obtenir un major “valor afegit al seu producte”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.