Economia

El 2021 congelarà tarifes de serveis i transports públics

Només el gas, amb una pujada de prop del 6%, encareix el rebut

Aigua, llum i abonaments de metro i bus no canvien

La pandèmia obliga l’administració a preservar l’economia dels usuaris

El canvi d’any es deixarà notar ben poc pel que fa als preus públics a Catalunya. A diferència d’altres geners, en què aquests preus s’ajustaven en funció de l’encariment dels serveis o dels dèficits de les entitats comercialitzadores, la pandèmia ha forçat que el 2021 es mantinguin la majoria de tarifes, tret d’algunes excepcions.

Entre els preus dels subministraments domèstics, aquesta mateixa setmana el BOE ha publicat que les tarifes regulades del gas estrenaran el 2021 amb una pujada mitjana del 5,97%. El govern espanyol argumenta aquest increment amb el fort encariment que ha experimentat el cost de la primera matèria en els mercats internacionals, que ha estat del 21,7% respecte a l’actualització corresponent a l’1 d’octubre. Aquesta pujada es deixarà notar especialment perquè en la revisió de l’últim trimestre d’enguany la tarifa regulada es va abaratir gairebé un 5%. Com a únic avantatge, convé recordar que els nous peatges de transport i distribució no s’aplicaran fins a l’octubre del 2021.

Llum i aigua, frenats

En canvi, altres serveis com el de la llum i l’aigua prorrogaran tarifes. Pel que fa a l’electricitat, l’executiu espanyol, en espera de la reestructuració del rebut prevista per a l’abril, ha acordat el manteniment dels preus dels peatges, un fet que estabilitza el tram fix del rebut, que en suposa més d’un 40%.

Al seu torn, l’AMB ha decidit deixar com estaven les tarifes de l’aigua en la vintena llarga de municipis que gestiona amb una empresa mixta junt amb Aigües de Barcelona. Recordem que l’any passat es va aprovar una reducció del 5%.

Un dels paquets més importants de preus públics, i també amb una afectació de més abast, és el de les tarifes de l’Ajuntament de Barcelona. Fa un parell de dies, la comissió de govern del consistori de la capital va aprovar els preus públics i privats dels equipaments de la ciutat, que, com la resta, vindran marcats per la congelació general respecte a les de l’exercici passat. Només s’encariran l’entrada d’adult a la Fundació Mies van der Rohe, que passa de 7 a 8 euros, i les del Parc d’Atraccions Tibidabo, per tal de millorar la mobilitat i incloure-hi una atracció nova, la Cuca de Llum. D’aquesta manera, l’entrada al parc s’apuja 6,5 euros i passa de 28,5 a 35 euros. Accedir a altres espais, com el Zoo o el Parc Güell, costarà el mateix que fins ara, com passa amb les tarifes de l’Institut Barcelona Esports (IBE) i el servei públic de bicicletes compartides, el Bicing [vegeu gràfic].

En el capítol del transport públic i dels abonaments tampoc hi haurà canvis. Tot i el gran dèficit de l’Autoritat del Transport Metropolità, generat per la caiguda en els desplaçaments, tant el bitllet senzill, que es quedarà a 2,40 euros per a la primera zona, com els títols de transport respecten el preu antic. Així, la T-Casual continuarà costant 11,35 euros; la T-usual, 40 euros; la T-jove, 80 euros; la T-dia, 10,50 euros; la T-familiar, 10 euros, i la T-grup, 79,45 euros. Tampoc varien les tarifes dels abonaments de les famílies monoparentals o nombroses. En aquest cas convé recordar que, precisament per l’excepcionalitat del 2020, hi ha hagut abonaments que no s’hauran pogut utilitzar. Tret de casos com el de la T-Casual, que no té data de caducitat, els titulars d’abonaments que tenen limitació temporal com la T-Jove o la T-Usual, tenen dret a una devolució que els compensi pels viatges abonats i no efectuats. Alerta, però, perquè avui és l’últim dia que es poden reclamar mitjançant un formulari per demanar aquest rescabalament, l’anomenada T-Compensació Covid.

Aquest estancament dels títols del transport també tindrà lloc en altres ciutats, com ara Lleida, que ja ho ha anunciat. El taxi de Barcelona i el servei de rodalia també prorroguen els preus. Pel que fa a les autopistes que depenen de la Generalitat, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha anunciat que rebaixarà el preu del peatge un 0,8%, en consonància amb el retrocés anual de l’IPC a l’Estat.

En aquest sentit caldrà celebrar que uns quants trams d’autopistes deixaran de ser de pagament a l’estiu, concretament a partir del 31 d’agost, tal com es va anunciar ja fa dos anys. Entre aquestes, el tram de l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa, passant per Tarragona. Alhora, hi haurà dos nous trams de franc a l’AP-7, un entre la Jonquera i Tarragona, i el de Montmeló al Papiol.

11,35
euros
continuarà costant la T-Casual, el polèmic títol de transport de Barcelona, que es va estrenar el 2020.

El salari mínim interprofessional s’estanca

Ni les reivindicacions dels sindicats, ni les del mateix Col·legi d’Economistes de Catalunya, ni tan sols el compromís expressat pel govern espanyol encara no fa quinze dies, ho han impedit: el salari mínim interprofessional no assolirà el 2021 la cota psicològica dels mil euros mensuals. Aquest valor ha estat damunt la taula de l’executiu presidit per Pedro Sánchez, i la ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, ha mostrat en tot moment la intenció d’afegir-hi els 50 euros necessaris (ara mateix és de 950 euros mensuals en 14 pagues). L’estira-i-arronsa, en el qual l’arronsament ha correspost a la patronal CEOE, ha fet que la xifra actual quedi prorrogada, en espera d’una nova actualització. De moment, entre les prestacions públiques que sí que pugen, hi ha les dels sous dels funcionaris. I també la de les pensions, que de manera general creixen un 0,9% que passa a un 1,8% per a les mínimes. Tot plegat, enmig de les protestes pels canvis en la lletra petita del càlcul de les futures jubilacions.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.