Economia

Les vendes de cava cauran del 30% aquest Nadal

La crisi de la Covid-19 provoca pèrdues suportables entre març i setembre, però el client compra el 10% més barat que l’any passat

El repte del sector, ara, és entrar als lineals del supermercat

Les estimacions globals sobre l’afectació de la crisi de la Covid-19 al mercat del cava situen la reducció de les vendes entre el 25% i el 30% aquesta campanya de Nadal respecte a les vendes registrades l’any passat en la mateixa època. Aquesta situació és la cua de la crisi provocada en el context general d’alarma pel coronavirus. Les restriccions aplicades pels governs de tot el món van tenir un efecte poc palpable entre els mesos de març i setembre, quan els confinaments i les restriccions es van anar aplicant de manera esglaonada als diferents països importadors de cava. En aquest període, el mercat de l’exportació va notar pèrdues gairebé inapreciables (0,43%), però sí que va baixar notablement el valor de negoci, perquè el preu mitjà de les vendes va baixar del 10%.

El mercat intern, en canvi, va accentuar la regressió a causa del tancament dels bars i dels restaurants, principals punts de venda dels escumosos a l’Estat espanyol. Davant d’aquesta situació, els cellers han dipositat l’esperança d’aquest any en la campanya de Nadal, quan, en condicions normals, es produeixen el 30% de les vendes anuals del sector.

Tanmateix, la campanya de Nadal no va bé. Ho assegura el president de l’Associació d’Elaboradors de Cava (AECAVA), Damià Deàs. Segons ell, l’impacte més gran d’aquesta crisi s’ha produït a les grans empreses, que concentren una part molt important de la producció global del sector (250 milions d’ampolles a l’any). En aquest moment, només quinze de les 214 marques elaboradores de cava a l’Estat espanyol estan situades als lineals dels supermercats. En un moment en què el sector de l’hostaleria s’ha vist obligat a tancar les portes, aquesta resulta ser una premissa imprescindible per sobreviure en un mercat castigat per la reducció de vendes i el descens del valor de negoci.

Si entre el març i el setembre el sector del cava va poder mantenir un ritme de vendes acceptable, malgrat la situació, el preu pagat per ampolla va baixar del 10%. “Es va continuar comprant una mica per sota de les xifres de l’any passat, sobretot al mercat extern, però els compradors van gastar menys en el producte”, explica Deàs. En aquest context, segons el president de l’Aecava el comerç en línia ha encetat un camí de no retorn i els cellers i distribuïdors hauran de buscar noves fórmules de relació. A més, les botigues especialitzades de poble o de barri són ara grans finestres que els cellers tenen per arribar al seu client, juntament amb l’enoturisme que ofereix un nou model de venda lligat a l’oferta d’experiències segures: aire lliure, passejades entre vinyes, tastos en grups bombolla. Segons Deàs, el model català de la botiga especialitzada ha servit durant l’època de confinament i els mesos posteriors per donar una mica d’aire al sector, “però aquest és un model propi i, lamentablement, no es reprodueix a la resta de l’Estat”. Però l’enoturisme ha permès de garantir espais de reconciliació amb la natura després del confinament.

Mirant al 2022

De tota manera, el sector del cava confia que el procés de vacunació comporti un relaxament de les restriccions i una normalització de la situació a partir de la primavera de l’any vinent. Segons Damià Deàs, la previsió és que l’any 2021 serà l’any de l’estabilització després de les turbulències d’un 2020 per oblidar (al qual s’ha afegit una plaga de míldiu que ha fet perdre fins al 80% de la collita als productors de raïm ecològic en l’última verema). I el 2022 es veu, des de la llunyania, com l’any de la recuperació del sector.

El problema, segons Damià Deàs, és que la crisi de la Covid ha afectat de forma uniforme tots els països occidentals, i els països que han sabut contenir més la pandèmia (Corea, el Japó, la Xina) no supleixen, amb les seves compres, la caiguda de vendes dels grans importadors de cava, que són a Occident.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.