El dèficit al transport públic s’enfilarà fins als 750 milions
La caiguda de viatgers a gairebé la meitat a causa de la crisi sanitària ha empitjorat la situació econòmica dels diferents operadors
TMB reclama un fons de rescat Covid per a l’any vinent
La caiguda del nombre d’usuaris al transport públic a causa de la crisi sanitària s’està deixant notar a les arques dels diferents operadors. L’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) xifra en 442 milions d’euros el dèficit que s’acumularà aquest any i preveu que arribi fins als 308 milions durant el 2021, ja que la recuperació d’usuaris s’està fent de forma molt gradual. La por al contagi, l’increment de l’atur i el foment del teletreball i de les classes a distància –assenyalen– són algunes de les causes d’aquesta davallada de passatgers, que s’espera que es mantingui l’any vinent almenys fins que la vacunació estigui avançada. L’ATM compta amb una previsió de compensació de 215 milions d’euros per a aquest any, una xifra que consideren que quedaria molt curta per poder fer front a la complicada situació financera provocada per la pandèmia. En aquest sentit, alerten de la necessitat que s’ampliï el fons creat a aquest efecte pel govern espanyol, en la quantitat i també en el temps d’aplicació.
La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Rosa Alarcón, va reclamar dimecres la necessitat d’un fons de rescat Covid al transport públic per al 2021. “La mobilitat amb transport públic és obligada i les administracions hem de fer front al dèficit”, manté. Alarcón va explicar durant la presentació del balanç de l’any que la suma del dèficit al metro i els autobusos que gestiona TMB s’enfila aquest any fins a prop de 180 milions d’euros tot i l’estalvi en despesa corrent, xifrat en més de 80 milions d’euros. D’aquests, 23,8 milions s’han generat optimitzant costos i 58,4 ajornant inversions previstes.
“És evident que el fons Covid no és suficient”, va lamentar-se Alarcón. Les xifres per a l’any vinent, que situen la recuperació de viatgers a final del 2021 a l’entorn del 80% de les xifres del 2019, evidencien la necessitat de més recursos addicionals, ja que, com va explicar la president de TMB, tot i la caiguda de passatgers, el servei no s’ha reduït i, en alguns casos al metro, fins i tot s’ha incrementat per evitar aglomeracions a les hores punta. Els ingressos també han caigut per la disminució dràstica del nombre d’usuaris ocasionals, que abonen tarifes més altes que els viatgers habituals, que, amb la posada en funcionament d’abonaments com ara la T-Usual, han vist com el preu dels seus desplaçaments diaris es reduïa aquest any.
Dilluns està previst que hi hagi la reunió del consell d’administració de l’ATM que ha de fixar les tarifes del transport públic per a l’any vinent, i probablement el mateix dia es farà públic si els preus es congelen, s’apugen o bé s’abaixen. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha fet arribar una carta al vicepresident amb funcions de president, Pere Aragonès, i al conseller de Territori, Damià Calvet, per reclamar la congelació de les tarifes, tot i el dèficit acumulat, ja que assegura que, en el context social actual, els usuaris del transport públic “no entendrien que per evitar el dèficit s’augmentessin les tarifes”.
LA XIFRA
LA FRASE
Renfe no té prou maquinistes
Renfe va anunciar ahir que la falta puntual de maquinistes estava provocant retards i cancel·lacions d’alguns trens de rodalies durant tot el dia que es poden repetir avui. De fet, al llarg de la setmana alguns usuaris ja havien alertat a les xarxes socials de la desaparició d’alguns trens sense que s’hagués anunciat prèviament. La companyia va assegurar que tenen previst incorporar un centenar de nous maquinistes al servei de rodalies, però que la pandèmia ho ha endarrerit i que a això se sumen les baixes relacionades amb la Covid-19, i reconeix que aquesta situació ha causat alteracions puntuals i la supressió selectiva d’alguns trens de rodalies. El conseller de Territori, Damià Calvet, va anunciar ahir que estudiaran “possibles sancions” per la reducció de trens i va criticar la “deslleialtat” de Renfe perquè no va informar del problema i incompleix la circular de l’ATM, que estableix que si un operador no pot garantir el servei per baixes laborals s’ha de comunicar.