Infraestructures

L’Estat planifica invertir 2.902 milions en rodalies fins al 2025

El ministeri presenta un pla “realista” que aborda les obres prioritàries en cinc anys

Tot i coincidir en els projectes, Calvet critica que no l’hagi fet la Generalitat i demana que aquest cop es compleixi

El pla de rodalies de Catalunya (2020-2030) del govern de Sánchez anuncia una inversió de 6.345 milions en deu anys, com ja prometia 4.000 milions el pla del govern de Zapatero fins al 2015, a pesar que només se’n va arribar a executar un 14%. Sense obviar l’aturada inversora en infraestructures per la crisi immobiliària del 2008 i l’enfrontament dels governs de Mas i Puigdemont amb el de Rajoy, el cas és que la modernització de la xarxa catalana de rodalies ferroviàries és una història de promeses incomplertes, incompliments que denuncien els governs de Catalunya i de Barcelona i que també admet l’actual ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, que ahir presidia a la Sagrera la presentació del nou pla. Planificar i executar infraestructures “és molt difícil”, afirmava ahir el conseller Damià Calvet, però advertia que “a rodalies hem tingut una altra dimensió; sembla que s’hagi aturat el temps”. Per això, tot i admetre que els projectes i el calendari del nou pla “sembla que van en la bona direcció”, Calvet es va mostrar escèptic pel que fa a l’execució en vista de l’experiència prèvia, un escepticisme que també mostrava l’alcaldessa Colau en nom dels veïns de Sant Martí, que fa una dècada que tenen unes obres aturades i un forat a la Sagrera que separa barris i limita la mobilitat.

El govern espanyol precisament no ha presentat el pla inversor per a rodalies fins a desbloquejar la construcció de la gran estació intermodal de la Sagrera, les obres de la qual admeten les tres administracions que ara sí que avancen.

Per no repetir incompliments, el coordinador del pla, Pere Macias, exconseller de la Generalitat que Ábalos va posar fa dos anys al capdavant del repte, defensa un document “ambiciós però realitzable, molt pautat”. Es prioritzen en el proper quinquenni fins a 101 noves unitats de trens, deu estacions noves, la instal·lació del sistema ERTMS de circulació a tota la xarxa des de Sant Vicenç fins a Mataró, accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda en totes les estacions i 120 quilòmetres nous de vies.

Prioritats en cinc anys

Fins al 2025, el ministeri preveu tenir en construcció la remodelació de la configuració de Sants, la nova línia a l’aeroport del Prat, el nou sistema ERTMS a la xarxa metropolitana a través dels túnels de Barcelona, el desdoblament de la línia de Vic des de Parets a la Garriga i el cobriment de Sant Feliu de Llobregat, però també planificat el cobriment de Montcada, la duplicació del tram subterrani de Vic, les remodelacions de les estacions de Castelldefels i Montcada Bifurcació i la reforma de la de plaça de Catalunya.

La posada en servei de 101 unitats noves als combois de rodalies i regionals, però, està condicionada a l’acord del contracte programa de la Generalitat amb Renfe. Amb la renovació d’equips i sistemes de la xarxa, això suposaria una inversió de 2.902 milions fins al 2025 i 2.727 milions més fins al 2030, tenint en compte que serà en el segon quinquenni quan s’executarien les obres planificades en la primera fase i quan s’acabarien les que començaran aquests primers cinc anys.

Tot i que el ministeri ha casat el pla amb el PDI de l’ATM que presideix la Generalitat i que el govern català veu bé els projectes i el calendari, Calvet criticava ahir que sigui el govern espanyol i no la Generalitat el que hagi dissenyat les actuacions a Catalunya a partir dels interessos dels operadors estatals Renfe i Adif.

Els operadors del govern espanyol han dissenyat com volen la xarxa de rodalies. Això és fer que tinguem un autogovern de fireta
Si la Generalitat és competent en rodalies, ha de decidir què vol fer a rodalies
Damià Calvet
Conseller de territori
Crearem una comissió mixta de seguiment amb la Generalitat. Demano amplitud de mires
José Luis Ábalos
ministre de transports

Segon túnel del Vallès per acabar el pla de deu anys

No seria fins al segon quinquenni (2026-2030) que s’executaria el desdoblament de vies entre Vic i Centelles, es faria un apartador a l’estació de Tordera, es quadruplicarien vies entre Castelldefels i el Prat, s’ampliaria la capacitat d’estacionament de trens a Martorell, es construiria la bifurcació en “salt de moltó” de Cerdanyola i s’abordaria el nou túnel del Vallès a través del turó de Montcada. També fins al final del pla no s’executaria el nou traçat de la línia de Puigcerdà a Montcada Bifurcació en una infraestructura en què s’ampliaria la longitud d’andana de les estacions fins als 200 m. Amb aquests projectes es completaria una inversió global propera als 5.600 milions. Però el Ministeri de Transports també ha inclòs en el pressupost global dues obres d’alta velocitat que milloren la xarxa de rodalies. Per una part, els prop de 300 milions de l’estació de rodalies que hi haurà al gran node intermodal de la Sagrera i, per l’altra, la millora que suposa als trens de rodalies i regionals la construcció del tercer fil del corredor mediterrani entre Castellbisbal i Vila-seca, obres que ja s’executen.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.