La pandèmia ha forçat els professors de la UdG a innovar en la docència
El model en sortirà reforçat perquè molts canvis s’hi incorporaran
Els alumnes han reforçat la interactivitat digital, però han vist sacrificada la relació personal
El professorat de la Universitat de Girona (UdG), arran de la pandèmia, ha iniciat un procés d’innovació docent important i algunes de les propostes es quedaran. Així ho ha afirmat el vicerector de la Universitat, José Antonio Donaire, en unes declaracions a l’Agència Catalana de Notícies, en què ha avançat que els docents han hagut d’adaptar-se a marxes forçades al món digital. Per això la Universitat ha ofert cursos de formació per als docents perquè es familiaritzessin amb les noves eines. Per altra banda, alguns dels professors creuen que la virtualitat obliga els alumnes a ser més “autònoms” i per això creuen que tindran “més oportunitats” en el mercat laboral.
De fet, diversos professors creuen que ja no es podrà tornar al model unidireccional en què els estudiants anaven a classe a prendre apunts. Si bé el model de Bolonya ja va introduir alguns canvis en aquest sentit, ara la virtualitat ha obligat a accelerar la transformació pedagògica. “La pantalla ho canvia tot”, hi ha afegit Donaire. De fet, el vicerector ha recordat que “la capacitat d’atenció” d’un estudiant davant de la pantalla no és la mateixa que en una aula i això obliga els docents a buscar “altres recursos” per mantenir “la narrativa” de la classe, com ara vídeos o altres continguts més interactius.
Per tal de no deixar a ningú enrere, la Universitat va engegar cursos de formació per als professors abans de començar el curs acadèmic. Aquests cursos de formació van anar acompanyats de la compra d’aplicacions informàtiques que els professors poden fer servir ara a les seves classes. També es va instal·lar una càmera a cada classe perquè es poguessin fer classes duals.
Donaire creu que, si bé els alumnes sortiran més ben preparats en determinats aspectes com ara la interacció digital, hi ha altres aspectes en què fallaran més. Un exemple és el treball en equip, l’empatia o les relacions socials que s’estimulen a través de la presencialitat. Malgrat tot, Donaire ha assegurat que tots els alumnes tindran “les mateixes competències”, tant si han estudiat abans de la pandèmia com si han estudiat després.