Les sales de concerts alerten de tancaments imminents de locals “emblemàtics” a Barcelona
Carmen Zapata (ASACC) espera que l’executiu tingui “el seny i la decència” de desvincular música en viu d’’oci nocturn’
Les sales de concerts de Catalunya han vist amb impotència com quedaven fora del darrer pas del Govern per suavitzar les restriccions en l’àmbit cultural a Barcelona i altres ciutats metropolitanes. Novament, les sales que operen amb llicència de sala de festes i espectacles (la majoria) n’han quedat al marge i no poden ni tan sols obrir. I això que, segons explica a l’ACN la gerent de l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), Carmen Zapata, fa dues setmanes estava molt avançada amb els departaments de Salut i Interior una via per permetre’n la reobertura. Però de moment tot ha quedat en res, i Zapata anuncia que, degut a aquesta crisi, tres sales “emblemàtiques” de Barcelona diran adéu definitivament abans del novembre.
Les sales de música en viu no han deixat de reclamar que se les deixi tornar a l’activitat des de principis d’estiu, coincidint amb la represa després del confinament. Com els teatres o els cinemes, han argumentat que són activitats “segures” i equiparables a altres espais d’exhibició. No obstant això, i després d’un breu període de represa a l’estiu, el tancament de l’anomenat oci nocturn amb els primers rebrots de coronavirus les va tornar a condemnar.
Això s’explica, lamenten des de l’ASACC, per “l’error garrafal” de posar sota el mateix paraigua les sales de concerts i les sales de festa i de ball, en virtut d’una llicència d’activitat genèrica de Sales de Festes i Espectacles, a la qual s’acollien per obrir anys enrere les sales de concerts en absència d’una d’específica (que existeix fa tan sols una dècada). La paradoxa, assenyalen, és que ara mateix es poden celebrar concerts en bars musicals i en teatres i auditoris, però no en sales de concerts pròpiament, com l’Apolo o el Razzmatazz a Barcelona.
Negociacions aturades
Des d’ASACC mostren desconcert perquè ara fa dues setmanes s’havia convocat una “taula” de diàleg entre la seva entitat, el Departament d’Interior, el de Salut i “un nexe” amb el de Cultura, per mirar de desencallar la situació. Fins i tot es va consensuar un text amb una modificació en què es “despenalitzava” el tipus de llicència, i s’observava només l’activitat (per seguir descartant l’obertura de discoteques o sales de festes fins a la matinada, però no els concerts amb aforaments controlats i distància física).
Però la nova mesura de relaxament de les restriccions en espais culturals, d’ara fa una setmana, no va incloure aquesta mesura, i la negociació amb les sales ha quedat en l’aire. Tot plegat, quan algunes sales a títol individual i el cicle de concerts Curtcircuit en concret ja “s’havien plantejat” reprendre activitat a finals d’aquesta mateixa setmana. Encara que fos amb l’aforament del 70%, que traduït en sales sense cadires i on cal respectar 2,5 metres de separació entre gent, es queda en un 30% de la capacitat com a màxim”, fa notar Zapata.
Al respecte, la gerent d’ASACC és contundent: “És un deure del Govern que això es reverteixi aquesta setmana mateix; i espero que tinguin el seny i la decència de fer-ho”.
Tancaments a la vista
Sense poder obrir després de gairebé set mesos d’inactivitat, la situació és límit per a moltes sales petites, mitjanes i grans de Catalunya. També de la resta de l’Estat, com va fer saber recentment la Plataforma de Sales de Concerts (PSDC), al Ministre de Cultura, José Rodríguez Uribes. Aquí, està en joc la supervivència d’algunes d’aquestes sales, adverteix Carmen Zapata, en la línia del que ja han manifestat públicament l’Apolo o el Razzmatazz.
De fet, des d’ASACC no revelen els noms, però avancen que tres sales “emblemàtiques” de la ciutat ja els han comunicat que estan “en traspàs”, i tancaran no més enllà del novembre en no poder sostenir-se econòmicament. I encara una quarta que, “si no canvien les coses d’aquí al novembre”, podria seguir el mateix camí. “Altres socis parlen de finals de desembre, altres cap al febrer...”, diu Zapata dibuixant un escenari de tancaments desconegut. “No són sales grans però sí emblemàtiques i no podem permetre que desapareguin i que un dia Barcelona es desperti sense tot el teixit musical que té la ciutat”, reclama.
Mentrestant, la portaveu de les sales de concerts de Catalunya alerta que ja estan veient com alguns concerts que haurien d’anar a sales es reprogramen en teatres. “La pròpia administració està fomentant la controvèrsia entre sectors culturals”, adverteix.