Mongòlia Interior es revolta contra Pequín per la persecució de la llengua
La Xina posa fi a l’ensenyament del mongol en assignatures bàsiques en favor del mandarí
Manifestacions multitudinàries de resposta, i detencions
Desenes de milers d’estudiants i pares d’ètnia mongola van manifestar-se al llarg de tot el cap de setmana passat a les principals ciutats de la regió més septentrional de la Xina, Mongòlia Interior. El motiu de les multitudinàries protestes són els plans encara no anunciats pel govern xinès d’eliminar gradualment l’ensenyament en mongol a les escoles de la regió.
Si finalment es porta a terme, el canvi de política lingüística escolar a Mongòlia Interior es traduirà en el fet que totes les escoles hauran d’ensenyar assignatures bàsiques en mandarí, la llengua oficial i més estesa a tota la Xina. Lògicament, la decisió del govern de Xi Jinping deixa en un perillós lloc la llengua pròpia dels mongols. Aquesta política de substitució lingüística ja l’ha implementat el govern xinès al Tibet i a Xinjiang, amb l’objectiu d’assimilar les minories locals a la població dominant de la Xina, els han.
Diversos activistes en drets humans consultats per la premsa estrangera han assegurat que aquestes manifestacions són les més multitudinàries des del 2011. Algunes de les imatges de les protestes compartides a les xarxes socials xineses mostraven una multitud de pares i estudiants reunits pacíficament als afores de les escoles, cantant i cridant consignes mentre la policia restava passiva. En un vídeo, uns estudiants amb uniformes blancs i blaus van cridar: “El mongol és la nostra llengua materna! Som mongols fins a la mort!” Tot i això, dilluns a la tarda la majoria de les imatges ja havien desaparegut de les xarxes, presumiblement després de ser esborrades per la censura xinesa.
A més, desenes d’activistes mongols haurien estat empresonats o posats sota arrest domiciliari i les autoritats també haurien iniciat una campanya de censura a tota la regió, segons van informar diversos mitjans de comunicació.
Tancament digital
La campanya vol tancar els grups mongols a WeChat, la principal xarxa social xinesa, així com també retirar els llibres en mongol dels prestatges de les llibreries. La nova normativa imposada per Pequín dicta que les classes es facin amb llibres de text xinesos compilats i aprovats pel govern central, amb la voluntat d’estandarditzar els plans d’estudis a les escoles. Tot i que la nova política estableix que la llengua mongola encara s’ensenyaria als estudiants, el paper del mongol com a llengua d’ensenyament vehicular es veuria notablement disminuït a les escoles.
Per la seva banda, l’oficina d’educació regional de Mongòlia Interior va intentar tranquil·litzar els pares mitjançant una declaració en què prometia limitar els canvis només a tres matèries: llengua i literatura, política i història. En la resta els llibres de text, el mitjà d’instrucció i les hores dedicades a l’ensenyament del mongol i del coreà –una altra llengua minoritària a la regió– es mantindrien sense canvis, segons l’oficina. “El sistema educatiu bilingüe existent no ha canviat”, hi va afegir el govern. Els activistes asseguren que la nova política lingüística és un nou pas en la política de “genocidi cultural” perpetrada per Pequín.
Lam: “A Hong Kong no hi ha divisió de poders”
La cap de l’executiu, Carrie Lam, va assegurar ahir que Hong Kong no tenia separació de poders i que en la llei bàsica no s’esmenta tal cosa. En declaracions als periodistes abans de la reunió setmanal del Consell Executiu, Lam va dir que donava suport als comentaris del secretari d’Educació, Kevin Yeung, que el dia anterior havia defensat l’eliminació dels llibres de text de referències sobre el fet que Hong Kong tenia una divisió de poders entre l’executiu, el poder legislatiu i el poder judicial. “No hi ha separació de poders a Hong Kong, de manera que estic totalment d’acord amb la declaració del secretari d’Educació i dono suport totalment a la mesura posada en marxa. En el procés, podrem explicar millor l’ordre constitucional a Hong Kong”, va dir Lam.