Comarques gironines
Un agost clarament a l’alça a la Costa Brava gràcies al turisme intern
La reanimació de les reserves que hi va haver a la Costa Brava a final de juliol , per bé que tímida, va seguir una tendència a l’alça durant la primera quinzena d’agost. Les xifres d’ocupació van superar unes expectatives que no eren gens afalagadores, però en cap cas es poden “comparar” amb les d’un mes d’agost d’una temporada corrent. “Ha estat millor del que ens esperàvem durant la segona quinzena de juliol”, explica Enric Dotras, president del Gremi d’Hostaleria de Lloret de Mar. Segons Dotras, els “missatges fatalistes i negatius” de les autoritats franceses i alemanyes van “minar” la moral dels empresaris: “Ens vèiem a venir un agost molt pitjor del que ha sigut, sempre tenint en compte que ha estat pitjor que qualsevol altre mes d’agost.”
Confirma aquest repunt Martí Sabrià, gerent del Grup Costa Brava Centre: “No ha anat malament. Durant la primera quinzena d’agost hem tingut una ocupació mitjana del 82%, que potser és el millor percentatge de Catalunya i els Països Catalans.” Amb tot, es tracta d’un descens del 12,5% respecte del mateix període de l’any passat. Per Sabrià, el fet de ser la zona amb “millor nota” s’explica pel perfil de turista que visita la Costa Brava centre: “Treballem el client particular, que sol repetir. Dos de cada tres clients no eren nous. Sabien on anaven i que trobarien un hotel preocupat per la seguretat del client.” Durant el juliol, només el 17% dels visitants eren estrangers, una xifra que Sabrià creu que baixarà a l’agost: “És el mes en què, majoritàriament, els catalans fan vacances.”
Per contra, a Lloret de Mar no han pogut confiar en les reserves dels operadors turístics, un dels puntals del turisme del municipi, que treballa majoritàriament amb el client estranger. “La part dels operadors turístics no hi ha estat en el seu global”, explica Dotras, que lloa la capacitat dels hotelers de Lloret per reconvertir-se: “Han treballat el turisme de proximitat, tant català i de la resta de l’Estat espanyol com francès.” El gremi de Lloret no recull dades directes i encara no disposa de xifres d’ocupació –els les facilitarà l’INE al setembre–, però la impressió és que el volum de turistes en números absoluts és de “força milers.” “Una altra cosa seran els percentatges”, avisa Dotras.
Segons el president del gremi de Lloret, molts clients que arribaven feien reserves curtes, de pocs dies, però un cop aquí decidien ampliar l’estada: “S’han sentit segurs, en algun cas més que al seu propi territori.”
Per Dotras, aquesta sensació de seguretat es produeix per la responsabilitat dels hotelers: “La majoria han fet els deures i han aturat les reserves al 60% de la capacitat de l’hotel per respectar les mesures contra la Covid-19. Van començar a treballar aviat amb mesures de prevenció i això ha donat els seus fruits. Dintre de les desgràcies, això ens fa sentir contents.”
Els responsables dels dos gremis no tenen gaires esperances dipositades en el mes de setembre: “La sensació és que la temporada pot acabar de manera sobtada. Veurem què passa durant la primera quinzena i com reacciona el client britànic i francès d’una certa edat, que és el que queda a final de setembre”, assenyala Sabrià. “Alguns hotels tanquen a final d’agost i d’altres tenen el llindar al 15 de setembre. Anem més al dia a dia que mai”, conclou Dotras.