Economia

La CE dota amb 12 milions el corredor mediterrani de 5G

El projecte, coordinat per Cellnex, estudiarà quatre casos d’ús de la tecnologia 5G en entorn viari i ferroviari i s’imposa a altres programes

L’estudi s’iniciarà al setembre i s’allargarà fins al 2023

La Comissió Europea (CE) va anunciar ahir l’aprovació del projecte 5GMed Corridor, promogut per un consorci coordinat per Cellnex Telecom i integrat per 21 entitats més, empreses i centres tecnològics per desenvolupar un corredor transfronterer on poder dur a terme proves d’alta tecnologia per a vehicles autònoms i connectats, tant en l’entorn ferroviari com viari. El 75% de l’import del projecte serà subvencionat per la Comissió Europea (12 dels 16 milions d’euros del cost total) i ha estat seleccionat juntament amb dos projectes europeus més d’un total de deu.

El programa, doncs, el que busca és poder oferir els serveis 5G tant en l’entorn ferroviari com per autopista, garantint que no s’interromp tot i el canvi de país i tot i el canvi de companyia operadora que l’ofereix a un mateix usuari. El projecte s’iniciarà el setembre del 2020 i s’executarà fins al novembre del 2023.

Així, el 5GMed Corridor (corredor 5G del Mediterrani) provarà serveis de mobilitat connectada i automatitzada i de comunicacions mòbils a l’autopista i la línia de tren d’alta velocitat (TAV) entre les ciutats de Figueres i Perpinyà sobre una infraestructura de xarxa mòbil 5G que oferirà serveis de connectivitat al llarg de la xarxa.

El projecte inclou una dotació total de 16 milions d’euros, dels quals 12 els aporta la Comissió Europea dins el programa Horizon 2020. Serà l’empresa de telecomunicacions Cellnex qui coordinarà el projecte, del qual també formaran part la Fundació i2CAT (que actuarà com a coordinador tècnic) i empreses com ara Vodafone, Hispasat, Comsa o Abertis. El director de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, Ferran Tarradellas, va destacar que el projecte s’havia imposat a d’altres després de valorar “el suport rebut en l’àmbit empresarial i institucional, a banda que és un programa que està molt ben fet”.

Així, el programa estudiarà quatre casos d’ús en què la tecnologia 5G pot ajudar, segons va explicar Òscar Pallarols, director global comercial i d’innovació de Cellnex Telecom: el control remot d’un vehicle autònom des d’un centre de control; la connexió de la infraestructura viària en temps real i l’ús de la informació que n’ofereix (estat de la via, temperatura, condicions ambientals...); l’ús de la tecnologia 5G en l’àmbit ferroviari (la part més operativa però també, per exemple, detectar l’existència d’obstacles a la via...); i l’experiència a bord, tant d’un cotxe com d’un tren, connectat a la xarxa. Així, la infraestructura donarà suport a aspectes com la conducció automatitzada a distància, la gestió avançada del trànsit, la continuïtat de serveis comercials al ferrocarril durant el canvi transfronterer i, per acabar, infoentreteniment amb realitat augmentada per a cotxes autònoms i ferrocarrils.

És previst que els casos d’ús s’assagin primer en tres instal·lacions de proves a petita escala que ajudaran a reproduir les condicions reals, segons va comunicar Cellnex. La integració i validació finals es duran a terme al tram transfronterer existent entre Figueres i Perpinyà, considerat estratègic, ja que suporta el 55% del trànsit per carretera i el 65% del trànsit ferroviari entre la península Ibèrica i Europa.

El projecte ha tingut l’impuls i el suport del Departament de Polítiques Digitals en el marc de l’Estratègia 5G. El conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, va recordar el caràcter estratègic del projecte i la importància de la xarxa 5G, que generarà 2,3 milions de llocs de treball a Europa en els pròxims anys.

LA XIFRA

10
projectes
aspiraven a la subvenció europea, però només se n’han aprovat tres, un d’ells el projecte català.

LA FRASE

És una notícia important per a Catalunya i per al sector de l’automoció a casa nostra
Jordi Puigneró
Conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.