Opinió

opinió

Joan Canadell

Un nou model de mobilitat sostenible

Aquest dijous hem llançat des de la Cambra de Barcelona i el Consell de Cambres de Catalunya un nou programa per tal de potenciar la indústria de la mobilitat sostenible, amb l’objectiu de fer de Barcelona i Catalunya un hub industrial de primer ordre per a la nova mobilitat del futur.

Catalunya ha estat sempre industrial, ha fet totes les revolucions industrials quan tocava i en el sector del motor ha estat sens dubte una de les regions líders d’Europa (motos, cotxes, camions, autocars), i encara ho és amb una indústria de components molt potent i internacionalitzada.

Avui a Catalunya el sector de la mobilitat està format per unes 10.000 empreses, que aporten el 10% del PIB, i forma un ecosistema ric entre constructors, indústria de components, centres tecnològics, universitats amb acceleradores en mobilitat, empreses emergents, el Circuit de Barcelona-Catalunya, els clústers de motos i cotxes... Aquesta riquesa ens fa ser optimistes de cara al futur, però cal que ens activem urgentment per intentar liderar la mobilitat sostenible a Europa.

El fet que l’European Institute of Innovation and Tecnology decidís Barcelona per situar l’EIT Urban Mobility el gener del 2019, demostra que Barcelona és un emplaçament prioritari a Europa per al futur de la mobilitat.

El possible tancament de les plantes de Nissan a Barcelona, que esperem que no es materialitzi, ens ha de servir per fer un canvi d’enfocament i accelerar el canvi de la indústria cap a la nova mobilitat de futur.

Però ja fa temps que la indústria automobilística s’està transformant. L’escàndol del Dieselgate, ara fa cinc anys, i l’enduriment de les restriccions europees a les emissions contaminants estan inspirant un debat en el sector que, tard o d’hora, equilibrarà la balança a favor de noves formes de mobilitat més sostenibles.

La pressió en el canvi climàtic fa que cada cop més el sector hagi de repensar-se, amb l’horitzó de la mobilitat elèctrica, però els motors alternatius com el gas i l’hidrogen poden marcar també el futur de les properes dècades.

El canvi cap al vehicle compartit (cotxes i motos), lloguer, ús de patinets, bicicletes, obre grans dubtes perquè tan sols hem començat a transitar en aquests nous hàbits.

Des de les cambres creiem que és vital preservar aquesta indústria, atès el pes que té a Catalunya, però també creiem que no serà possible si no la repensem i l’adaptem al que serà la mobilitat del segle XXI. El possible tancament de les plantes de Nissan és una notícia terrible, però també és una oportunitat per accelerar aquest debat.

En aquest escenari, la Cambra de Barcelona, juntament amb el Consell de Cambres de Catalunya, liderem la iniciativa que tot just vam presentar dijous: una crida al teixit econòmic, empreses, emprenedors, entitats... per rebre propostes industrials de mobilitat sostenible i de futur.

L’objectiu és trobar, impulsar i acompanyar projectes lligats a la mobilitat sostenible i la innovació, que permetin una indústria resilient, exportadora i competitiva a llarg termini. El que volem és construir un nou hub industrial de la mobilitat del futur, que situï Catalunya com un actor de primer ordre en aquest àmbit. Pensem en una mena de viver de projectes, en els quals les cambres i les entitats que hi donen suport, vetllaran per l’èxit d’aquests projectes. Comptem per exemple amb el RACC, el Consorci de la Zona Franca, el Circuit de Barcelona-Catalunya, la Fira, el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, el Circuit de Barcelona-Catalunya, Moventia i Ficosa. També hem sumat consultores de renom internacional com Price Waterhouse Coopers, entitats financeres com Banc Sabadell, CaixaBank, la UPF, UPC, IQS i organitzacions vinculades a l’emprenedoria tecnològica com Barcelona Tech City i Leitat.

Pensem sincerament que amb aquesta iniciativa podem ajudar els nostres emprenedors i empreses innovadores, que són moltes, a fer realitat els seus projectes i alhora transformar el model industrial de la mobilitat a Catalunya, i estem convençuts que servirà de tracció perquè noves empreses internacionals vulguin instal·lar-se a casa nostra no a còpia de subvencions, sinó perquè aquí troben el millor ecosistema europeu de la mobilitat sostenible. Si teniu projectes, us esperem.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.