Economia

El govern espanyol veu un “desvergonyiment” que De Ficchy titlli d’inviables les plantes de Nissan a Catalunya

El ministeri d’Indústria assegura que “continua batallant” per revertir el tancament de les fàbriques a Barcelona

El secretari general d’Indústria del govern espanyol, Raül Blanco, ha criticat l’argument de president de Nissan Europa, Gianluca de Ficchy, que ha justificat el tancament de la fàbrica de la Zona Franca perquè no és prou competitiva. “Em sembla un cert desvergonyiment qualificar-la d’inviable quan han sigut ells els que l’han deixat al 20% de la capacitat”, ha dit durant la presentació del baròmetre Auto Mobility Trends.

Segons Blanco, la crisi de Nissan a Catalunya és una situació “molt particular” provocada per 10 anys seguits sense inversió per part de la multinacional japonesa.

L’administració “continua batallant” per revertir la decisió de l’automobilística i per exigir treballar directament amb la matriu, al Japó, ha dit. “En una companyia que ha tingut tantes batzegades en els últims anys no renunciarem a la continuïtat”, ha dit Blanco, que ha remarcat que el tancament dels centres productius del fabricant japonès a Catalunya tindrà un impacte “molt gran” no només en llocs de treball sinó que afectarà el futur del “cor industrial de Barcelona”.

Tot i afirmar que la crisi industrial de Nissan és una situació derivada d’un “comportament empresarial particular”, ha dit que en el sector de l’automoció es veuran tensions “en els mesos vinents”, ja que les empreses automobilístiques encaren temps “molt complicats” en els quals hauran de fer front a les baixes rendibilitats amb fortes inversions per avançar en la transformació digital, del cotxe autònom o del vehicle de baixes emissions.

Davant l’amenaça de la relocalització d’indústries, el sector ha de mantenir la productivitat de les plantes i garantir que es preserva l’ocupació, ha dit el secretari general d’Indústria i de Petita i Mitjana Empresa. “L’objectiu del govern és mantenir el miracle de ser el segon país productor d’Europa sense tenir cap centre de decisió”, ha recalcat Blanco.

Preguntat sobre si Espanya es desmarcaria d’altres països europeus i no renunciaria a donar ajudes directes a la compra de vehicles de combustió, ha respost que els incentius es basaran en la “neutralitat tecnològica”. “Hi haurà un pla de renovació amb ajudes a la compra directa i amb moltes novetats sobre els punts de recàrrega”, ha dit abans d’afirmar que “en els pròxims dies” se’n coneixeran els detalls.

D’altra banda, ha dit que “no es pot afegir més pressió reguladora” ni més elements que obstaculitzin la bona marxa del sector sinó que s’han de prioritzar incentius que l’ajudin a arrancar i a augmentar la demanda i a mobilitzar “al màxim” la inversió.

Durant la conferència s’han presentat els resultats del sondeig ‘Auto Mobility Trends’ realitzat a empreses del sector entre abril i maig i elaborat pel digital ‘Coche Global’ i la consultora Ygroup. Els resultats de l’enquesta mostren que el 70% de les empreses del sector preveu una caiguda de facturació de més del 30% aquest any. El 20% dels concessionaris i el 17% de les empreses petites esperen perdre més de la meitat dels ingressos.

A més, l’estudi exposa que tots els fabricants han presentat Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) per força major, mentre que només ho han fet el 40% dels proveïdors, ja que la resta ha optat per expedients per causes productives. Segons el sondeig cap companyia ha fet fora treballadors indefinits però el 19,5% de les empreses han acomiadat empleats temporals, sobretot proveïdors i concessionaris.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.