Amb la mirada al setembre
Les AMPA consideren “precipitada” la “reobertura escolar” del juny ja que no resol la conciliació familiar a la majoria
Posen el focus en el fet que cal una millor planificació per resoldre problemes d’espai i de seguretat
Tornar a obrir l’escola a vint dies d’acabar el curs no és, com s’ha plantejat, una solució per a la conciliació familiar, segons les AMPA gironines consultades: l’ Annexa i l’escola Montfalgars de Girona, El Gegant del Rec i la Farga de Salt, L’Estació de Sant Feliu de Guíxols , el Carme Guasch de Figueres, l’ institut escola Francesc Cambó de Verges, el Malagrida d’Olot i l’ institut Rocagrossa de Lloret de Mar.
“Els nens han estat els grans oblidats d’aquesta crisi”, remarca Alícia Martínez, presidenta de l’AMPA de l’Annexa de Girona. Una idea que comparteix Natàlia Salleras, tresorera de l’AMPA del Carme Guasch de Figueres. Les dues recorden el contrast de veure, en la fase 1, “bars plens”, una situació de normalitat al carrer, mentre que pel que fa als escolars, en la fase 2, “s’ha fet un pedaç per demostrar que no estaran fins al setembre sense anar a escola”, assenyala Salleras. Considera que la manera com s’han d’incorporar és “surrealista”: “És millor no fer-ho; els nens no poden abraçar els altres nens, han de portar mascaretes, una entrada gradual; no ajuda a la millora emocional”. Xavier Villareal, de l’AMPA Montfalgars de Girona, veu positiva la reobertura en el sentit que permetrà “la socialització i el retrobament presencial”. Recorda “el dret” dels alumnes de sisè de fer un comiat del final d’etapa. “És una reobertura pensada per al suport emocional i psicològic”, hi afegeix Alícia Martínez, de l’Annexa, que destaca el suport de les AMPA als equips docents. Així, dirigeix la crítica als “despatxos d’Educació” i denuncia que “han deixat tota la responsabilitat als centres”. Per Martínez, la crisi evidencia “els pocs recursos socials i d’educació”. Les Ampes posen en valor la gran feina feta pels professors en els mesos de confinament.
A Salt, el president de l’AMPA d’El Gegant del Rec, Jaume Borràs pensa que l’“obertura parcial voluntària de l’escola amb grups reduïts i hores convingudes” no resol la conciliació. En el cas d’infantil, el consell escolar va aprovar oferir acollida, pels alumnes de P3 a P5, tots els dies de la setmana si la família treballa i no se’n pot fer càrrec. Fàtima Bouabdeli, de l’AMPA de La Farga, veu la reobertura “precipitada”. Els dos fixen la mirada al setembre. “Ens preocupa què passarà; hi ha temps per planificar bé i ens fa la sensació que no s’està fent gaire res, ni per buscar més espai ni professors”, destaca Borràs.
Barracons
El Gegant del Rec de Salt i la Carme Guasch de Figueres són dues escoles que fa quinze anys que estan en barracons. Ambdues AMPA denuncien que necessitaran altres equipaments per complir la distància de seguretat entre alumnes al setembre. “Les escoles d’obra tenen espai i podran desdoblar espai per mantenir la distància de seguretat de la Covid-19”, recorda Jaume Borràs, de Salt. Afegeix que la construcció de la nova escola està inclosa en els pressupostos de la Generalitat però “no acaba de sortir a licitació”. En el Carme Guasch de Figueres també reivindiquen una escola nova i denuncien la manca d’espai: “Al setembre s’ha d’obrir respectant quatre metres quadrats per alumne. O Educació ens posa més barracons per duplicar l’espai que tenim o l’Ajuntament de Figueres ens cedeix més espai.”
“Les AMPA fa molts d’anys que demanem abaixar les ràtios”, recorda Natalie Roca, de l’escola L’Estació de Sant Feliu de Guíxols. “És un bon moment per fer un canvi ja que el curs vinent no serà normal, entrarem en un curs d’emergència educativa.” També insisteix en el fet que Educació ha passat “la patata calenta a les escoles; no han posat normes clares per a tots els centres”. Si bé és una tornada a l’escola “contradictòria”, Natalie Roca considera important el comiat per als alumnes de sisè.
L’AMPA de l’Escola Malagrida d’Olot considera que Educació “no ha estat prou valent” per esperar-se i preparar “una bona entrada al setembre”. “Ha optat per un final de curs ple de mancances”, remarca el seu portaveu, Pep Cirera. “No és la millor manera per als nostres fills. Ha estat prou dur els mesos a casa i aquesta proposta de només dues hores i quaranta minuts de tutoria per als alumnes que ho necessitin i complint les mesures de seguretat, ens sembla insuficient i prematur”, explica.
A l’institut escola de Verges faran un acompanyament emocional de dues hores, tres dies concrets de juny, per als alumnes que passen de sisè a primer ESO. “S’han apuntat vint alumnes”, explica la presidenta de l’AFA, Diana Canals, que recorda que en aquestes edats és més “fàcil guardar distàncies”. Canals també considera que és “precipitat”. “Com a mare d’un fill de quart d’ESO em fa molta por; treballo en una residència, portem molt de control i no hem tingut cap cas”, es mostra preocupada pel possible risc de contagi Natalia Ortega, presidenta de l’AMPA de l’institut Rocagrossa de Lloret de Mar. Hi afegeix que, prenent les mesures de seguretat, “cal treure’s les pors de mica en mica”. En aquest sentit, el director de l’INS Rocagrossa, Quique Molina explica que la reobertura del centre serà esglaonada. Així, dilluns i dimarts, serà per continuar fent preparatius i a partir del 3 de juny assistiran els alumnes de 4 d’ESO, els quals se’ls farà orientació de preinscripcions de batxillerats. Destinaran la setmana del 8 de juny a atencions individualitzades a grups vulnerables. I la del 15 de juny, hi haurà un dia a la setmana per a cada nivell amb grups màxims de 15 alumnes amb l’objectiu de recollir material i retrobar-se. Tot i que el curs s’acaba el 19 de juny, l’INS Rocagrossa ha programat activitats amb els alumnes fins el 26 de juny per a classes de repàs o d’aclariment de dubtes per la selectivitat del 7 de juliol