Primers ‘brots verds’ a les platees, després del confinament
Igualada ha obert la veda professional en un escenari tancat
A Alpicat, els veïns ho segueixen des dels balcons, i a Corbins traslladen el teatre al camp de futbol
Igualada (que va patir el cercle policial en un confinament extrem en l’arrencada de la crisi) va aprofitar el primer cap de setmana en fase 1 per obrir l’Ateneu amb la primera representació professional en un espai tancat a Catalunya. Van haver de reduir al màxim l’aforament, precintant la majoria de fileres, i plantejar una peça en la qual no hi va haver interacció entre l’actor i el músic. Amb peus de plom i amb una evident necessitat d’alleujar l’angoixa, van aplaudir Mort a les cunetes, de Joan Valentí i David Pintó. Divendres, tenen una altra funció amb l’actriu i cantant Maria Colom (VERS’Eros), una proposta poètica i musical amb sorpreses. Les 30 entrades es posen a la venda avui mateix a 5 euros. Mentre el sector de les arts en viu negocia un protocol que permeti gaudir de l’espectacle amb la major normalitat (i aforament) possible, es fan visibles els primers brots verds a escena.
El Centre de Titelles de Lleida celebrava que fa deu dies han pogut tornar a tenir funció després de dos mesos de sequera. Amb la complicitat de l’Ajuntament d’Alpicat van passejar el seu particular elefant (Hathi) mentre el públic en podia gaudir des dels balcons. No hi havia la proximitat i la sorpresa de quan la trompa volta pels caps dels més menuts (com en la seva estrena de Fira Tàrrega el 2017) però van trencar l’aturada en sec, i esperen que els ajuntaments repeteixin l’acció valenta.
A Corbins, també hi va haver teatre dijous passat: Festuc Teatre va representar La mongetera màgica. En comptes de fer la funció al teatre tancat, van traslladar-la al camp de futbol. Els espectadors, que havien reservat entrada anticipadament, s’asseien per les cadires aplegades per famílies. Paral·lelament, també bona part dels ateneus de municipis més petits van començar a programar activitats obertes, comenta el president de la Federació d’Ateneus, Pep Morella. Ho van fent amb molta prudència, utilitzant el sentit comú i extremant les mesures de seguretat, en espera que els validin els autoprotocols.
Instal·lacions d’autor
Vist que ningú els té en compte, una dotzena de companyies catalanes d’instal·lacions participatives d’autor també han proposat uns protocols de seguretat sanitària aplicables a les seves actuacions als carrers per tal de poder-les portar a terme en les diferents fases de la desescalada que planteja el govern. Aquesta proposta s’ha dut a terme sota el paraigua de diferents associacions professionals de les arts escèniques.
Les companyies demanen a les administracions, tant a la Generalitat com al govern espanyol, que aprovin aquests protocols per tal d’oferir la seguretat necessària al públic i també a festivals i ajuntaments a l’hora de contractar aquest tipus de propostes artístiques de carrer.
Les instal·lacions participatives d’autor són un tipus de propostes d’arts de carrer insòlites especialment valorades a escala internacional i que es creen sobretot a Catalunya. Fa tres dècades que diferents companyies han desenvolupat aquest format creatiu que aposta per la interactivitat amb el públic com a tècnica expressiva. Les companyies d’instal·lacions reivindiquen la possibilitat de fer la seva feina en la desescalada perquè ofereixen activitats artístiques al carrer en les quals poden controlar aforaments, distàncies i higiene, alhora que cuiden la salut emocional del públic, especialment del familiar. Ara, amb el tancament de fronteres, aquestes companyies veuen capat el seu mercat exterior.