Economia

Seat celebra els 70 anys reprenent l’activitat

Manté la producció diària de vehicles en el 20% del que es feia abans de la crisi

Ha reobert els concessionaris després de l’aturada forçada de l’abril i el descens de vendes

Dissabte es van complir 70 anys exactes de la constitució de la Seat, llavors Sociedad Española de Automóviles de Turismo, que es va acabar instal·lant a Barcelona gràcies a les pressions del soci industrial, la italiana Fiat. L’efemèride de la planta catalana arriba enmig de la sacsejada que ha suposat la crisi sanitària de la Covid-19 per a les vendes d’automòbils, i amb la mirada posada, ara més que mai, en el futur.

Dilluns, la companyia va activar la fase 2 del seu pla per recuperar l’activitat i va posar en marxa un segon torn en la línia del León, mentre la resta de línies continuaven amb un únic torn, de manera que la producció diària de vehicles se situava en un nivell prop del 20% respecte a abans de la crisi de la Covid-19, segons l’ACN. Això ha provocat que uns 1.100 treballadors hagin abandonat l’expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) que Seat va haver de presentar amb la interrupció generada per l’estat d’alarma i que va afectar gairebé tota la plantilla, formada per 11.000 treballadors. Aquest miler s’afegeix als prop de 3.000 que ja estaven treballant, alguns dels quals fent teletreball durant el període.

Amb l’entrada en funcionament del segon torn del Seat León, aquesta línia de producció ja treballa a un terç de la seva capacitat, mentre que les línies de l’Ibiza/Arona i la de l’Audi A1 se situen al voltant del 15%, segons la companyia. Des que la producció es va reprendre, el 27 d’abril passat, només s’havia habilitat un torn en cadascuna de les tres línies de producció.

Seat no va començar l’exercici del 2020 de la millor manera. Al mes de gener, el president de la companyia, Luca de Meo, que va estar al capdavant amb un èxit notable des del 2015, va deixar Seat i va passar a ocupar la direcció general del grup Renault per liderar l’aliança amb Nissan i Mitsubishi. El vicepresident de finances de Seat, Carsten Isensee, va ser qui en va assumir les funcions de manera interina i li ha tocat gestionar un descens en les vendes sense precedents, del 20,45% de gener a març, període en què les pèrdues econòmiques van ser de 48 milions d’euros.

LA XIFRA

425
vehicles diaris
serà la producció de Seat a partir d’aquesta setmana a la planta de Martorell, amb quatre línies actives.

Vaga indefinida a Nissan i pressions pel futur

Després de nou dies de vaga indefinida a la planta de Nissan de Montcada i Reixac, CCOO ha reclamat al govern espanyol que s’impliqui en la recerca d’una sortida a la difícil situació en què es troben les plantes catalanes de Nissan i que convenci la multinacional del cost de tancar uns centres dels quals depenen unes 23.000 famílies. El secretari general de CCOO, Unai Sordo, va aprofitar la visita a La Moncloa dilluns per fer pressió al president espanyol, Pedro Sánchez.

De fet, els sindicats multipliquen aquests dies els contactes i les pressions per fer entendre que tancar les plantes tindria un cost econòmic, social i polític “que no li interessa assumir”, segons un comunicat de CCOO.

Els sindicats confien que la solució pugui venir a través de Renault, i en concret del paper que pugui tenir el seu conseller delegat, Luca de Meo, fins al gener màxim responsable de Seat i molt proper a la realitat catalana.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.