Cinema

Eliminar abraçades dels guions, doblar camerinos i evitar exteriors: els rodatges perfilen el retorn a finals de maig

Produccions petites, repeticions de seqüències, entrevistes de documentals o sèries diàries seran les primeres a tornar

Amb una previsió de desescalada en diferents fases a tot Catalunya, les productores audiovisuals planifiquen de forma molt desigual l’inici dels rodatges cancel·lats pel coronavirus. A finals de maig, només s’hi atreviran produccions petites, com repeticions de seqüències, entrevistes de documentals o sèries diàries per televisió. Ho faran, però, canviant per complet la fisonomia dels sets per complir amb les distàncies, adaptant guions per evitar abraçades i petons, doblant camerinos o prioritzant localitzacions interiors. Grans rodatges previstos com ’Las leyes de la frontera’, produïda per Edmon Roch, hauran d’esperar fins a la “nova normalitat”. Tot, amb la por dels productors de no tenir assegurances que cobreixin aturades per covid.

Gent ballant a una discoteca, seqüències amb menors, un club de bridge amb gent gran, gravar en localitzacions exteriors insubstituïbles o la participació d’actors estrangers són algunes de les situacions més habituals en el dia a dia dels rodatges. En l’inici de la desescalada, però, aquestes circumstàncies seran impossibles de dur a terme. “És obvi que es parla que els rodatges tornen a la fase 1, però són rodatges molt limitats, si rodes l’anunci d’un electrodomèstic, sense contacte, amb equips reduïts, platós tancats, és possible”, diu a l’ACN el productor Edmon Roch.

La seva productora, Ikiru Films, es troba a l’altre extrem: el 14 maig havien de començar el rodatge de la producció catalana de més envergadura d’aquesta temporada, ’Las leyes de la frontera’ de Daniel Monzón, adaptació de la novel·la de Javier Cercas. Únic rodatge que tenien previst en tot l’any, de gairebé 10 setmanes, desenes de figurants i amb obligació de gravar-la a l’estiu, per exigències estacionals del guió. “Si no podem rodar a l’estiu donaríem la temporada per perduda”, assegura Roch.

I si bé es podria pensar que amb efectes especials es pot reduir la distància de dos metres que haurien de prendre els actors, o eliminar mascaretes, Roch alerta que el cost d’aquests canvis pot arribar a ser “inassumible”, a part de la poca credibilitat de recrear, per exemple, una manifestació.

Sèries de televisió

Una de les produccions que abans reprendran l’activitat és la de les sèries de televisió diàries. Platós tancats, equips reduïts o la flexibilitat en els guions ho afavoreixen. Diagonal TV, encarregada d’’Amar es para siempre’ d’Antena 3 i ’Mercado central’, per TVE, té previst reiniciar els rodatges el 18 de maig. “Ho farem de manera tranquil·la, no anem a totes, com menys gent hi hagi a l’edifici millor, treballarem menys hores perquè no hi hagi dinars”, exemplifica a l’ACN el seu productor executiu, Jaume Banacolocha.

Prèviament, hauran fet tests a tot l’equip amb l’esperança que no hi hagi positius, han doblat els camerinos perquè siguin individualitzats, habilitaran guants, mascaretes, controls de febre i tot un seguit de mesures establertes en protocols propis i d’organismes del sector. “Hem fet una despesa impressionant per tenir-ho tot”, confessa Banacolocha.

Preveient la tornada, no només han eliminat escenes d’abraçades, de petons, inclús xocades de mans, sinó totes les seqüències que passen a l’exterior. També reduiran l’equip perquè hi hagi unes 30 persones. A l’abril començaven la preproducció a Barcelona d’’Herederos de la tierra’, la continuació de la ’Catedral del mar’, de la qual han hagut d’aturar la cerca de localitzacions o el càsting, però dedicats a enllestir els guions.

Per la seva banda, TV3 no té “cap previsió de reprendre properament” el rodatge de la seva telenovel·la diària, ’Com si fos ahir’.

Documentals

El documental històric ’La Flota d’Índies’, d’Inicia Films amb suport de l’ICEC, és una de les produccions que tenen previst reiniciar els rodatges a finals de maig. La seva productora executiva i presidenta de l’Associació de Documental Prodocs, Valérie Delpierre, assegura estar analitzant quines parts previstes poden mantenir i rodar les properes setmanes, com les entrevistes, que es poden fer amb proteccions EPI i un equip “mínim”.

Les parts amb actors queden posposades al juny o juliol, a l’espera que es concretin les distàncies de seguretat i tota la resta de condicionants. I com moltes produccions que s’estan posposant, no podran complir amb el calendari d’entrega marcat al setembre.

Assegurances en la pandèmia

El principal obstacle que veuen els productors per tal de reprendre els rodatges és la falta d’assegurances que cobreixin les interrupcions del rodatge per covid. “Aquest és el moll de l’os, és un risc que molts pocs productors podem assumir, econòmicament és letal”, diu a l’ACN la productora de Distinto Films i presidenta de Dones Visuals, Miriam Porté.

En el seu cas, rodaran a finals de maig o principis de juny –en funció de quan Barcelona entri a la fase 1- uns ’retakes’ d’una pel·lícula ja gravada, és a dir unes seqüències que s’han de repetir. En ser poca gent i només quatre dies, el risc d’interrupció del rodatge és molt inferior que en un rodatge de set setmanes.

Per als dos projectes que tenia previst rodar al maig i al juny -una pel·lícula per televisió sobre Frederica Montseny i el llargmetratge ’Vasil’-, Porté seguirà “l’estratègia del Cholo Simeone, partit a partit”. “Tenim previst rodar al juliol i agost, però fins d’aquí un mes no podrem prendre un decisió”, diu la productora sobre la incertesa i canvis en l’evolució de la pandèmia. Seguiran una estratègia de tests a tot l’equip, i dubten que puguin aconseguir permisos per rodar en certes localitzacions, com una universitat. Per això, també plantegen canvis de guió per adequar-se a les circumstàncies.

Edmon Roch, implicat en diverses organitzacions del sector, confirma que s’està treballant per estructurar un fons d’ajut a nivell europeu per tal de compensar les productores en cas de rebrot o aturades de rodatge. En alguns països com el Regne Unit, s’ha implementat un fons de garantia per als productors independents per cobrir despeses en cas d’interrupció del rodatge durant la pandèmia, ja que les companyies d’assegurances no ho contemplen.

A més d’aquest aspecte, el sector vol establir la figura d’una persona aliena a la producció que sigui “responsable de seguretat en rodatge” i assegurés que s’estan complint totes les normatives, per evitar també futures responsabilitats penals en cas de contagis.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.