300 milions d’euros, factura de la Covid-19 per a Barcelona
Els grups es reuneixen avui per analitzar el nou pressupost amb una previsió de dèficit disparada
L’Ajuntament proposarà l’ús obligat de mascareta i guants per anar en transport públic
Les finances de l’Ajuntament de Barcelona tindran durant el 2020 una caiguda d’almenys 300 milions d’euros a causa de la sotragada econòmica derivada de la crisi de la Covid-19. La xifra la va oferir ahir el regidor Jordi Martí en el transcurs del primer ple ordinari que du a terme la institució des del 28 de febrer passat on el tema estel·lar van ser les conseqüències per a la ciutat de crisi sanitària, social i econòmica del coronavirus. La pèrdua d’ingressos vindrà motivada per l’ajornament del pagament de taxes i impostos, una quantitat que de manera provisional es calcula en uns 200 milions d’euros. A aquesta xifra caldrà sumar el dèficit que faran les empreses associades al grup municipal, més els reequilibris pressupostaris que hauran de fer les concessionàries.
El dèficit global, que en un primer moment es creu que voltarà els 300 milions d’euros, obligarà a una redefinició del pressupost aprovat el gener passat per amplíssima majoria i per primer cop per sobre de la xifra dels 3.000 milions d’euros. Els grups municipals es reuniran avui amb l’equip de govern per començar a estudiar la reorientació dels números municipals, una estratègia que haurà de comportar la recerca de més finançament públic, a través de fons que poden venir de l’Estat o de la Generalitat, un major endeutament i una retallada de les inversions, amb el sacrifici de la que hauria estat alguna actuació estel·lar del mandat.
La tasca de redefinir el pressupost no és fàcil i l’equip de govern ja es veu sotmès a una pressió extra, tant per part dels diversos sectors i col·lectius afectats per la crisi i que demanen ajuda com per la totalitat dels grups de l’oposició que, com va quedar demostrat en el ple d’ahir, demanen que es desplegui una actuació ràpida i generosa.
La redefinició dels números estarà lligada a la concreció del pacte per Barcelona, que es va engegar dimarts i que ahir va ser objecte de debat polític. Tots els grups de l’oposició van menar la pressa a l’equip de govern, especialment la presidenta del grup de Junts per Catalunya, Elsa Artadi, que va advertir que les solucions que necessita la ciutat “no poden esperar fins al mes de juliol”. En un to més conciliador es va mostrar Ernest Maragall, que va citar un document presentat per ERC amb mesures concretes d’actuació. La resta de grups van trobar a faltar a la mesa del pacte agents privats de sectors tan importants com ara la restauració o l’hostaleria.
Mobilitat postcrisi
L’altre gran debat del ple d’ahir lligat a la crisi de la Covid-19 va ser la discussió sobre el pla de mobilitat que proposen les regidores Janet Sanz i Rosa Alarcón. El pla parteix de dues premisses, per un costat la racionalització del trànsit que viu la ciutat des que es va decretar l’estat d’alarma amb una reducció espectacular dels moviments de vehicles privats, i, per una altra, la necessitat de guanyar espai per als vianants per poder garantir el distanciament social que es demanarà quan s’acabi el confinament. Amb aquesta idea es vol treure espai al cotxe per evitar que torni allà d’on ha marxat i cedir asfalt a vianants i ciclistes.
Pel que fa al transport urbà, la regidora responsable, Rosa Alarcón, va afirmar que la proposta municipal és la de fer obligatòria la mascareta i els guants per als que utilitzin el bus o el metro.
Les propostes de l’equip de govern no van agradar a l’oposició, que consideren que amb l’excusa de la Covid-19 es vol imposar un pla de mobilitat marcat per la ideologia de l’equip de govern per sacrificar el transport privat.