Política

Els enginyers industrials veuen una “frivolitat inaudita” voler l’aturada total del món del motor

L’associació demana una defensa de la indústria de l’automoció “sense ambigüitats”

Els Enginyers Industrials de Catalunya consideren que és una “frivolitat inaudita” intentar reduir la presència de la indústria del motor i l’ús dels vehicles aprofitant la crisi del coronavirus.

En un comunicat, l’associació diu que “cal defensar la indústria local” durant la pandèmia “sense ambigüitats”. “La mobilitat de persones i mercaderies no es pot obviar de la nit al dia i la cancel·lació sobtada de les activitats del món del motor provocaria un caos de dimensions inimaginables”; afirmen des d’Enginyers Industrials.

Coincidint amb la polèmica generada per unes declaracions de la tinent d’alcaldia de Barcelona, Janet Sanz, sobre l’ús del cotxe, els enginyers recorden que el sector representa el 10% del PIB i més de 100.000 treballadors.

De fet, els enginyers recorden que el mateix sector automobilístic, especialment a través dels seus enginyers, té “un clar compromís per superar els efectes negatius de l’actual model de mobilitat”, que provoca una elevada contaminació.

En aquest sentit, asseguren que la transició energètica del sector “fa temps que està en marxa” i que la indústria està fent “un gran esforç per trobar solucions de mobilitat més eficient i més descarbonitzada”.

Janet Sanz va participar el 20 d’abril en un seminari virtual organitzat per l’entitat impulsora de la bicicleta Ciclosfera al voltant de la mobilitat sostenible. En un dels torns de paraula, la tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona va advocar per una “reconversió industrial” del sector automobilístic del país. “És ara o mai. Moltes d’aquestes empreses han quedat afectades per ERTO i amb molt excedent sense vendre. Cal evitar que es torni a col·locar al mercat. Cal evitar que això es torni a reactivar. Cal un pla segurament estatal perquè aquesta indústria i aquests treballadors trobin altres sortides per fomentar per exemple la mobilitat sostenible”, va subratllar.

Posteriorment, el tinent d’alcaldia Albert Batlle (PSC-Units) va puntualitzar les paraules de Sanz i va destacar l’esforç de la indústria automobilística i el seu pes en l’economia.

Colau: “No volem tornar a tenir la ciutat plena de cotxes”

L’alcaldessa diu que serà una “tònica” recuperar carrers amb un “urbanisme tàctic”
ACN

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha defensat aquest dimarts el pla d’acció amb mesures “urgents i immediates” per “adaptar” la ciutat a l’inici de la recuperació de la mobilitat que vindrà de la mà del desconfinament. “El que no volem és tornar a tenir la ciutat plena de cotxes”, ha dit en declaracions a TV3, assegurant que serà una “tònica” recuperar carrers de Barcelona destinats als cotxes per a vianants o bicicletes mitjançant un urbanisme “tàctic”. “Ho estan fent altres ciutats europees i nosaltres també estem treballant en una planificació general perquè no es torni a omplir la ciutat de cotxes i contaminació”, ha afegit.

Segons Colau, ningú volia el coronavirus però hi ha hagut algun “efecte col·lateral positiu” en l’aturada a la ciutat: la baixada de la contaminació. En aquest sentit, ha assegurat que des del consistori no volen tornar a la “normalitat” de la contaminació i per això es preveu “recuperar” carrers perquè la gent pugui mantenir unes distàncies mínimes de seguretat.

En paral·lel, l’alcaldessa ha explicat que estan fent plans de desinfecció del transport públic i que amplien els carrils bici perquè és un dels mitjans que poden ser més segurs i nets a l’hora de desplaçar-se per la ciutat.

El pla de l’Ajuntament –una mesura de govern que es presentarà al plenari d’aquest dimecres–, preveu “garantir la seguretat i la salut pública de la ciutadania en els seus desplaçaments”, i alhora evitar que “es consolidi el traspàs cap al vehicle privat” amb motiu de la crisi sanitària.

Si abans de la pandèmia el 26% dels desplaçaments es feien en vehicle privat i el 37,3% en transport públic, actualment el 34,4% opta pel vehicle privat i el 19,5% pel transport públic.

L’objectiu del nou pla municipal és arribar al 40,8% de mobilitat en transport públic, el 35,3% a peu, el 19,9% en vehicle privat i el 4% en bicicleta.

Breton diu que el sector de l’automòbil rebrà al voltant del 10% del pla de recuperació de la UE

L’eurocomissari creu que la crisi per la Covid-19 “accelerarà la transició cap a una mobilitat amb baixes emissions”
ACN

L’eurocomissari de Mercat Intern, Thierry Breton, calcula que al voltant del 10% del pla de recuperació de la Unió Europea es destinarà al sector de l’automòbil, que ha patit un descens de les vendes del 55% el març.

Segons l’eurocomissari, “la crisi accelerarà la transició cap a una mobilitat amb baixes emissions”. D’aquest 10% del pla destinat al sector de l’automòbil i la mobilitat, l’eurocomissari no detalla quina part ha de ser en forma de crèdits i quina a fons perdut, però assumeix que una part haurà de ser a través d’ajudes.

En l’entrevista, Breton diu que el primer suport que necessita el sector de l’automòbil, que ocupa 14 milions de persones a Europa, és per assegurar que la cadena de subministrament no queda afectada i per garantir la liquiditat a les empreses.

Més a llarg termini, però, l’eurocomissari diu que la crisi s’ha d’aprofitar per reconvertir el sector en “més verd, més digital i més resilient”.

D’altra banda, Breton es mostra “convençut” que el turisme es reprendrà “d’una manera o d’una altra” aquest estiu. “No puc dir com. En l’àmbit local, segur. Pel que fa a travessar les fronteres, estem pressionant per aconseguir-ho”, diu l’eurocomissari.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.