El còmic digital fa un salt a causa del confinament
Algunes plataformes ofereixen títols digitals de franc, fet que promou l’hàbit de la lectura amb dispositius
Per evitar el contagi moltes botigues en línia han deixat de vendre’n en format físic
El còmic digital no va tenir la resposta que s’esperava quan els nous dispositius electrònics com les tauletes i els llibres electrònics obrien un camp que feia pensar que el paper quedaria aviat obsolet. Però en el cas de la historieta no va ser així. Diversos motius impedien la reconversió digital dels tebeos: la manca d’un mateix sistema de descàrrega, el preu que, al contrarid el que podia semblar, no s’abaratia prou en relació amb el còmic convencional i el perfil de l’aficionat al còmic, que sol tenir instint col·leccionista i fetitxista i es resistia al tacte i a l’olor del paper imprès. Ni tan sols la sortida de l’Ipad, que semblava un dispositiu ideal per a la lectura de còmic, va fer arrencar el consum del còmic, si més no legalment, perquè la pirateria afectava com la música i el cinema aquest sector.
L’arribada de l’Ipad va fer que es creessin diferents plataformes i botigues digitals com la de Norma Editorial, anomenada Cimoc, com la mítica publicació que va treure els anys vuitanta. Cap de les propostes va reeixir.
Ara, amb la crisi del coronavirus, s’ha mogut fitxa a l’Estat espanyol.. L’editorial basca Astiberri ha tret alguns dels seus grans èxits i de manera gratuïta en digital. Una estratègia que fomenta l’hàbit de consum i compra de còmic digital. Aquesta editorial ofereix en venda els seus títols en format de PDF i amb una clau que permet de descarregar el còmic en diferents dispositius.
El conflicte que s’ha creat aquest dies és la venda de còmics de paper a les botigues en línia. Les botigues digitals de les editorials ECC i Norma han tancat per evitar que els repartidors patissin el perill de contagi.
Internacionalment, la principal plataforma de còmic japonès, Manga Plus, que ara ofereix còmics en castellà, té l’estratègia d’oferir de franc en digital alguns números del seu catàleg, que és una manera d’atraure els lectors. El Japó és un cas especial per la seva passió per la tecnologia i perquè habitualment els comics manga es llencen per manca d’espai als habitatges.
El cas americà
On hi ha hagut un gran terrabastall aquests dies ha estat als Estats Units, on la pandèmia ha fet tancar Diamond Comics, la més gran distribuïdora de còmics en paper, fet que l’ha portada a demanar a totes les editorials que parin la publicació de novetats, tant en paper com en digital. Aquest prec ha estat escoltat per Marvel (Spiderman, Els Venjadors, Els Quatre Fantàstics), que ha anunciat que des de l1 d’abril ha suspès el llençament de novetats tant en digital com en paper.
La seva gran i històrica competidora, la DC(Batman, Superman), ha decidit aprofitar el moment i llançarà totes les novetats en format digital mitjançant el seu servei DC Univers, que ofereix en streaming les edicions que ja han estat publicades i els números especials, com també films i sèries protagonitzades pels seus personatges.
Tota aquesta situació, si es perllonga en el temps, representaria un gran perjudici per a les distribuïdores i les llibreries de format físic.