Educació no aclareix encara com es farà la preinscripció
Bargalló insisteix que no es posarà en marxa el procés, que s’ha ajornat, fins que no es pugui fer amb totes les garanties
Tampoc no s’ha acordat nova data per a la selectivitat, que no s’ha suspès
Dilluns vinent havia de començar la preinscripció per al segon cicle d’infantil, primària i secundària, i a partir de l’11 de maig, de manera esglaonada, la resta d’ensenyaments. La crisi del coronavirus i el confinament que ha dut aparellat han motivat l’ajornament de la preinscripció. El Departament d’Educació ho va fer públic abans-d’ahir al vespre tot assenyalant que el procés no es posarà en marxa “fins que no es pugui garantir la seva realització”. Ahir Educació no va aclarir ni com es farà la preinscripció ni en quines dates. El departament està treballant perquè tant la preinscripció com la matriculació “es puguin dur a terme amb totes les garanties i al mateix temps es treballa per tal d’adequar els tràmits pensant en les circumstàncies actuals”, segons va fer públic ahir a través d’un comunicat.
El conseller d’Educació, Josep Bargalló, va aclarir ahir que Educació “no podia garantir que totes les famílies exercissin el seu dret a la preinscripció”. El procés es tornarà a obrir “tan aviat com puguem, quan les circumstàncies ens ho permetin”. La prioritat és garantir que totes les famílies puguin exercir el dret a demanar plaça per als fills i filles, va insistir Bargalló. Quan el departament sigui capaç de garantir aquest dret, “quan les circumstàncies ens ho permetin, telemàticament i presencialment”, es tornarà a obrir el procés de preinscripció. Un procés, va assegurar Bargalló, “del qual ningú quedarà fora”. A l’inici del confinament el Departament d’Educació va plantejar la possibilitat d’obrir els centres educatius i permetre l’accés a grups molt reduïts per poder gestionar la documentació, però les restriccions actuals fan inviable aquesta opció.
El sindicat Ustec-STEs, majoritari a l’ensenyament no universitari, va lamentar ahir: “En aquests pocs dies de confinament ja hem vist ordres contradictòries dins el Departament d’Educació.” El sindicat es refereix en aquesta ocasió al plantejament d’ensenyament a distància. Educació va posar ahir a l’abast dels centres un conjunt de propostes educatives que en cap cas compten per a nota. El departament es resisteix que s’avanci matèria de manera telemàtica, per evitar greuges per a l’alumnat que no té connexió a internet a casa. El sindicat alerta: “Hem vist com en determinats centres i en determinats serveis territorials es donava instruccions de donar tasques a l’alumnat tant de primària com de secundària, la qual cosa s’ha estès a tot el sistema.” I demana que “en aquests moments de màxima excepcionalitat el departament habiliti els recursos tecnològics i materials necessaris per fer-ho possible per a tot l’alumnat i que asseguri la seva connectivitat”.
Selectivitat sense data
Tampoc hi ha notícies encara de la nova data de la selectivitat, que també es va decidir ajornar abans-d’ahir. A diferència del que passa amb la preinscripció, el procés que envolta la prova d’accés a la universitats s’ha d’acordar a escala estatal. El secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya, Lluís Baulenas, va recordar ahir que es mantenen les proves d’accés a la universitat, les d’accés per a majors de 25 i 45 anys i les proves d’aptitud personal per accedir a alguns graus. El nou calendari, va afirmar, es prendrà després d’una decisió col·legiada entre el govern, les universitats i representants d’estudiants després de valorar diferents factors, entre els quals hi ha l’evolució del context sanitari.
Els docents es formen a internet
Rosa M. BravoLa formació a distància durant el confinament no implica només l’alumnat sinó també els docents. El Departament d’Educació els va fer una crida a aprofitar els dies de clausura per participar en les diferents activitats de formació a distància i aprofundir en la seva pràctica docent, i ahir s’hi havien apuntat 4.700 en un lapse de 204 hores.
Aquests dies proliferen les propostes de formació a través de les xarxes. La Fundació Pere Tarrés, per exemple, va llançar ahir una campanya digital i enviarà tres cops per setmana un butlletí amb propostes lúdiques i educatives. L’escola de Doctorat de la Universitat de Barcelona convida els doctorands a compartir a Twitter la tesi que fan des de casa a través de l’etiqueta #tesiconfinada.